TheVR Fórum

A stratégiai játékok egyszerűsödése/"hanyatlása"?

Mit gondoltok miért lehet az hogy egyre kevesebb “elfogadható” stratégiai játék jön ki és azok amik kijönnek egyre több “egyszerűsítést” tartalmaznak. Itt most főleg a hadi stratégiai játékokra gondolok és azokra az egyszerűsítésekre amiket egy ilyen típusú játékban inkább ki kéne emelni.

Nyilván más típusú stratégiai játékoknál is jelen van de itt a legfeltűnőbb úgy vélem, valamint lehet hogy csak nálam csapódik így le, de én jelenleg így látom a dolgot.

A múltkor találtam egy youtube listát 2017-ben várható stratégiai játékokról és hát elég elkeserítő volt. A 20-as listából volt 2 ami csak azért mozgatott meg valamit mert VR-ra fejlesztik, valamint volt még 1 az első helyen ami meg ugye az új Warhammer. A maradék 17 olyan kevéssé volt érdekes hogy elbambultam és majdnem lemaradtam a fenti 3-ról. (Elsőre tényleg elbambultam a felénél és újra kellett néznem azt a részt mert semmire sem emlékeztem belőle…)
De nézzünk nagyobb sorozatokat.

Civilization
Gondolok most itt olyan dolgokra mint ami a sorozattal történt a 4 után.
Az 5-re a dolgok leegyszerűsödtek szinte minden téren. Talán az a két funkció amely végeredményben pozitívan változtatott azok a vallás kezelése mely részletesebb lett, valamint a városok területének újfajta növelése. Mindezt egybevéve nem mondom hogy a Civ 5 rossz játék lett , sőt a maga nemében még mindig zseniális. Viszont hozott magával egy olyan új irányvonalat amelyről sajnos a 6 sem tért le, de nem is ment rajta tovább…

Warhammer
Volt szerencsém kipróbálni PlayIT-en. Azt kell hogy mondjam hogy ezt a szériát érintette a legkevésbé az amiről ez a téma szól, de itt is észrevehető volt hogy kezdenek hasonló irányba tapogatózni egy-két funkcióval, viszont ezzel a sorozattal még nem játszottam eleget ahhoz hogy kijelentsek ilyet.

Heroes
Itt fájt a leginkább a dolog. Szívem szottya e sorozat mivel talán ebben kezdtem tényleges gamer pályafutásomat. Konkrétan én a 3-al találkoztam először, mely még javában kezdett részletesebb lenni. Aztán jött a 4… Nem volt rossz játék de jó sem igazán, de ami végképp nem volt, az egységes. Televolt remeg ötletekkel. A harc az új tipusú harcmezőtől elég aprólékos lett, talán túlságosan is. A karavánrendszer és az hogy hős nélkül is kijöhettek a hadaid a várból, nagyon hasznos újító funkciók lettek. Viszont a végeredmény nagyon nem Heroes-os és nagyon nem koherens lett.
Az 5-re sikerült nagyot dobni és kiadtak egy olyan játékot ami tele volt újításokkal, új grafikával, egy remek harcrendszerrel és mindemellett olyan szépen sikerült Heroes-nak maradnia hogy öröm volt nézni. Aztán jött a 6. és elkezdődtek itt is a változások és egyszerűsödések, gondolok itt most többek között a térkép kontrollálhatóságára. Aztán mindenki reménykedett a 7-ben ami igazából nem lett rossz,de… Inkább a következő sorokat idézném ide:
"Szegény Heroes egy életre megemlegeti a huszadik születésnapját. Sokan eljöttek a buliba, de aztán kiderült, hogy pia nincs, a süti még tavalyról maradt, a táncoslány pedig visszamondta az estét, úgyhogy a legtöbben még a cipőjüket sem vették le, hanem rögtön hazaindultak."
Az egyetlen dolog ami megmentette hogy sikerült annak maradnia ami, Heroes-nak.

És nekem itt kezdett el fájni a dolog és itt kezdtem imádkozni a Blizzard-hoz amikor meghallottam miről pletykálkodnak… Warcraft 4…
A mások olyan sorozat ami a szívemhez nőtt…

Nektek mi a véleményetek és hogyan látjátok ezt?
Főleg azoktól kérdezem akik hardcoreabb stratégiások.

3 Likes

(Nem vagyok hardcore, de egyetértek veled abban amit Heroesról mondtál. A II.-at imádtam, és azóta is AZT veszem elő ha ilyesmihez támadnak kedvem, a többi kaka. ^^)

1 Like

A civ-vel és a warhmmerrel egyet értek viszont a heroes számomra a 4ig volt jó. 7-est nem próbáltam de 5 és 6 után elment a kedvem tőle. 3 volt a favoritom, de nekem nagyon bejött a 4 is. Kifejezetten tetszett az új csatatér és az is, hogy a hős is részt vehetett a csatában. Sokkal taktikusabbak lettek ezzel a csaták. Kivétel a story módban, mert ott kb az első 1 óra után, ha 3-4 hős volt a csapatodban, kb instawin volt minden. Story módban volt egy annyira táp hősöm, hogy egyedül nekivittem kb 100 fekete sárkányak és 3. körben nyertem.
Amúgy szerintem nincs igény a komolyabb stratégiai játékokra.

HaLó!
Jó magam is nagy RTS fan vagyok, ez volt az egyik első műfaj amit megismertem amikor elkezdtem játszani. Alapmű StarCraft, most is tolom hogy ingyenes lett, nem kell mondani még mindig isteni, 10/10. Persze meg voltak az alap RTS-ek, C&C, Warcraft stb…
Viszont legjobban a Lotr Battle for Middle-Earth fogott meg. Talán azért mert máig ez tudja számomra visszaadni legjobban a Gyűrűk ura érzést játékon keresztül.
A Heroes sorozat is alap volt. Emlékszem, hogy haverokkal mennyit toltuk a III, IV és V-t. Azok az átjátszott éjszakák.
Máig a III.-ik rész a legjobb, bármikor elő tudom venni. A IV is jó volt, kicsit próbáltak újítani, nagyobb szerep jutott a hősökre. Az V, egy gyönyörű játék volt, kicsit leegyszerűsítve, viszont a legjobb vár menedzsmenttel amit valaha láttam.
A Civilization sorozatot az V.-ik résszel kezdtem, azzal is rengeteget játszottam, a még egy kör szindróma nálam is előjött. A VI.-ik részt megvettem amikor kijött, kicsit át lett dolgozva, valahol egyszerűbb lett, valahol kicsit nehezítettek, de összességében elégedett vagyok vele, várom a következő részt.
Hogy mit hoz a jövő, ki tudja? Nem jót, és ez rossz, persze mindig lesz nekünk egy Sc II, de az inkább a Hc-nak való. Emellett ott lesz a Total War is bár ez annyira nem az én stílusom, mondjuk a King Arthur-t imádtam, máig a legjobb magyar játék.
Szomorú, hogy egyre kevesebb a AAA-s RTS a piacon, nincs igény rá, vagy csak egyszerűen nem mernek csinálni, mert azt gondolják ,hogy rögtön bukta. Ma már egy réteg játék lett ez a műfaj. Azért remélem lesz Warcraft 4,( bár sosem voltam nagy fanja) lehet hogy kicsit felrázza a piacot.

1 Like

Ebben mi a kihívás? A 4-ben ez volt az egyik legproblémásabb rész. Én is ismertem benne olyan kombinációkat amik szinte legyőzhetetlenek, de miért jó az? ha küzdelem nélkül akarok nyerni akkor clicker heroes-ozok…

@Talani Jó tanács próbáld ki a Supreme commander Forged Alliance-t.

Köszönöm! Megfontolom a tanácsodat.

Azért hardon már nehezebb volt eljutni odáig. Multiban volt az igazi. De a stratégia játékoknak a story módja sosem volt túl bonyolult.
Talán még a Total War sorozat, ami hordoz magában kihívást és élvezetet.
Amúgy ha valóban készülne Warcraft 4, amint előrendelhető lenne, azonnal venném az ultimate collectors gold editiont vagy bármi ami a legdrágább lesz :smiley:

1 Like

Szerintem erről már volt szó párszor, ettől eltekintve határozottan van benne valami. Az a “baj” a stratégiákkal, hogy odafigyelést és sok tanulást, gyakorlást igényelnek. Ez mondjuk igaz a mobákra is, de amíg azokkal el tudsz úgymond próbálkozni úgy is, hogy nem értesz hozzá és élvezhető marad (oké, a vége lose lesz, de attól még tudod élvezni az oda vezető utat :smiley: ), addig egy stratégiát, ha rosszul kezdesz el hirtelen azt veszed észre, hogy szó szerint leradíroznak a pályáról és fogod a fejed, hogy mit rontottál el. A másik dolog ezekkel, hogy hosszúak, a legtöbben nem szeretik órákon keresztül építgetni a bázisukat.
Én is imádom az rts múfajt és sajnálom, hogy nincs belőlük több. Ellenben az ún grand strategi játékok mintha reneszánszukat élnék manapság. Sorban jönnek ki a 4X játékok, mint pl a Stellaris és az Endelss Space 2, de ide lehet sorolni a Civ6-ot is.
Persze nem kell még őket temetni, bőven van akkora játékos bázis, ami eltartja ezeket is, lehet nem is baj, ha nem fossák tele a piacot rosszabbnál rosszabb, félkész játékokkal, mint ami történik a túlélő horror piacon is…
Az említett sorozatokból nekem a Heroes véget ért a 3-al, pont a 3D-sített harc miatt, a Dawn of War 3 a polcon várja, hogy elkezdjem, a Civ 6 hosszúságú játékokra meg egyszerűen nincs időm, napi 1-2órában nem is érdemes elkezdeni.
Érdemes még megemlíteni a Settlers szériát is, asszem a 7. rész volt az utolsó ami megjelent, szerintem nagyon jó irányba változtatták, meghagyták a hagyományos elemeket, de mégis korszerűsítették. Akinek ez bejött nagyon tudom ajánlani az Anno játékokat, az 1404 is nagyon jó, de a 2205 is kellemes csalódás volt számomra.
A városépítés szerelmeseinek pedig ott a Cities Skylines, brutálisan jó lett! :smiley:

Sziasztok
Elég elszomorító ,hogy így hanyatlik ez a nagyszerű műfaj :frowning: én is starcraft mrg W3al kezdtem el mert tetszetek a lények :smiley: de aztán mindig jó volt amikor volt egy általam megfogalmazodott stratégia müködő képes volt. Age Og Empire-k is nagyon tetszetek neg a gyűrűk Urák is.Manapság talán azért nem éri meg normálisat csinálni mert nem elég kitartóak az emberek vagy nincs idejük rá vagy egyszerűen baszóbbnak látják ,hogy szét lősz valakit mint egy általad alkotott sereggel mész csatába.

Az egesz meg 2000-korul kezdodott a Westwood halalaval…mikor az EA felvasarolta oket '98-vegen, meg sikerult alkossanak par nagy dobas ami jo volt, mint a Tiberian Sun es az Red Alert 2 … A Blizzard kidobta a Warcraft 3-at, es utanna meg volt egy C&C Generals…azutan viszont RTS mint olyan kezdett eltunni a REGI “megszokott” ertelmeben…

A legnagyobb problema az, hogy a mai jatekosok nem forditananak mar idot ra, hogy ilyen “hosszu” tanulasi idot igenylo jatekstilust felvegyenek…inkabb eloterbe jottek a MOBA-k amit elkezdessz jatszani, szar vagy…de jatek kozben lassan a szadbaragja es velejossz…de igazan idot arra nem kell magadtol raszanj, hogy ragyere magadtol a jatek sava-borsara…

En mai napig a gepen tartom a nagy kedvenceket Tiberian Sun, RA 2, StarCraft 1-2, Warcraft 2-3, Age of Empires 2, Heroes 3, Dune 2000 … Nekem ezek a kedvencek.

Nagyon tetszik a téma, talán azért is mert nagyon szerettem ezeket a játékokat. :slight_smile:
Még az első Warcraftal, C&C 1-el és a Heroes II-vel ismerkedtem meg.
@Teegrah jó volt látni, hogy más is megragadt a Heroes II-nél :smiley:

Igen a jelen stratégiai játékoknál már megfigyelhető egyfajta “minőség romlás” ha úgy tetszik. De ez nem mostani példa. Nekem ami nagyon feltűnt, az egy nosztalgikus dosbox élménynél jött elő. Játszottam a Warcraft3-al, majd úgy döntöttem de jó lenne elővenni az I részt… Hát a 3-hoz képest úgy pörgött a játékmenet, hogy sorra kikaptam, pedig elég sokat játszottam vele. A régiekhez képest a mai rts-ek kissé lelassultak. Nem lett kevésbé élvezhető, mert még mindig ott a hard mod. :smiley:

A legelső számítőgépes játékom az Age of Empires volt annak is az első része. Nem atomfizika a játék bonyolultsága, de engem nagyon megfogott. Én igazából azt sajnálom, hogy manapság nem jönnek ki igazán élvezetes RTS-ek. Engem a Star Craft világa valahogyan nem tudott megfogni. Még a Command and Conquer sorozattal töltöttem el huzamosabb időt. Körökre osztott stratégiai játékok közül a Heroes sorozattal, a Total War sorozattal játszottam sokat. A körökre osztott játékokkal nekem az a bajom, hogy rengeteg időt vesznek igénybe. (Egy lan parti Heroes 3-ből akár 25-26 órás is lehet) És manapság a AAA megjelenések többsége ilyen körökre osztott stratégiai játékokból áll. Én éppen ezért hiányolom egy igazi közösségi RTS megjelenését (Age of Empires 4 pls pls pls!!!) ami nem túl bonyolult, mégis élvezetes. Ami elé az ember egyszerűen csak leül játszani, és jól érzi magát. Mégis az “egyszerűsége” ellenére van benne elég content ahhoz, hogy sokáig élvezhető legyen. Abszolút osztom azt a véleményt, hogy a mai stratégiai játékok egyszerűsödnek, és szerintem ez alapvetően nem lenne baj. De én úgy érzem, hogy nem a felesleges játékmechanikákból faragnak, hanem elsősorban a tényleges contentből vesznek el. Kezdem érezni itt is a DLC dömpinget… Szeretném ha a gyártók előállnának végre egy igazi LAN RTS játékkal. Ezzel egy nagy piaci rést lehetne betömni szerintem. (P. S. : Aki szeretne egy open source RTS játék tesztelésében részt venni ajánlom a 0. A.D.-t Baromi jól néz ki, nagyon jó játék lesz, ha egyszer elkészül, de jelenleg a tracking miatti lag megöli az egészet. íme a link: https://play0ad.com )

1 Like

Ezt a egyszerüsödést én is észre vettem, és nekem se jön be.
Régen sokat toltam a Warcraft 3 -mal, W40K Dawn of War, C&C 3, Generals, Company of Heroes…

Ezek voltak a szép idők…szép is volt ez a régi rendszer…hiányzik is.

Talán még a Company of Heroes 2, ami nem korcsosult el, ezzel még játszottam…

Sajnos az a Classic RTS-nek kell változni, az újkori játékostrend miatt :frowning: , mert ha Vérpistike rájön hogy 30 perces a tutorial és nincs ez, meg az akkor rögtön vérszemet kap :slight_smile:

Ui: Sajnos nekem a Heroes sorozat kimaradt, de játszottam “hasonló” Kings Bounty: The legend game-mel

1 Like

Ott vannak a paradox játékok, folyamatosan fejlesztik őket, RTS és minden csak nem egyszerű :smiley: Crusader kings, EU4, évtizedes stratégiai játék kedvelőként, ezek a játékok kánaán. Csak győzd megtanulni, mert nekem is rengeteg időbe telt, és csak onnan élvezetes, hamár tudsz játszani, ami rengeteg óra :slight_smile: CK2-ben 1000 órányi játék után is találkozok új dolgokkal.

De ott van a Stellaris, ami még viszonylag új játék, ezért még jóval egyszerűbb is. még pár év, pár DLC és az is nagyon összetett lesz majd. Gondolom. Én ebbe az irányba mentem, aki a Panzer Generálon és Red Alerten nőttem fel.

Múltkor Pisti be is olvasta a mi véleményed a Paradox játékokról? kérdést. Csalódott vagyok, mert csak annyi volt a válasz, hogy jók azok is. Szentelhetnének kicsit több időt a dologra a srácok, még ha játszani úgyse fognak ilyennel érthető módon.

A crusader Kings-et nem ismerem az EU4 tetszett de igazából ezek is már 4 éves játékok.
A stellaris az amivel még nem próbálkoztam. Majd kipróbálom és véleményezem azt is.

Szerintem meg ma is pont ugyan annyi (ha nem tobb) hardcore strategiai jatek van a piacon mint mondjuk 15 eve, csak most nem 2 jatek jelenik meg 1 evben hanem 25 es igy nehezebb megtalalni azt, ami neked megfelel.

Ez ugyan olyan mint a “mar mar nincs jo film, bezzeg regen”… Sokkal tobb jo film van ma mint regen, csak epp sokkal tobb szarabb is es ezek kerulnek eloterbe inkabb

2 Likes

Jómagam is RTS fan vagyok.Szerintem sincs hiány belőle,minden évben jön ki jó pár új,mindet persze nem próbáltam,így nem tudom,hogy egyszerűsödnek-e,pl a fentebb említett Stellaris nekem kifejezetten nehéz,persze lehet ez az én balf@szságom.
viszont Rettenetesen csökken az RTS-ek népszerűsége,szerintem pont hogy azért,mert multiba rohadt nehéz RTS-t játszani.Sajnos a MOBA,a Turn based alapú,és a Hősökkel teletűzdelt Játékok valamiért sokkal népszerűbbek,arról nem is beszélve,hogy a játékosok szeretnek többen,egy csapatba játszani.Sajnos,de pl a Starcraft 2 -t is a Coop mód mentette meg az éhenhalástól.

Nem értem ezt a hozzállást, hogy ha már 4 éves egy játék, akkor az miért is baj? Van olyan játék, amit évente kiadnak és alig van változtats, csak a nevében “új”, ellenben a CK2, vagy az EU4 esetében annyi DLC és változtatás, újdonságok vanna ka játékban, hogy simán elmennének egy következő résznek. Biztos öreg vagyok, de én nem hagyok a francba egy játékot csak azért mert már több éves. Főleg a stratégiai játékoknál úgysincs akkora fejlődés, pár év alatt, hogy szar legyen attól már egy játék. Legfeljebb grafikában, de ebben a stílusban még abban sem.

Nekem 6 játékom va na steam fiókomban, évek óta tökéletesen elvagyok velük, pedig elég sokat játszom :slight_smile: Persze csak a stratégiai játékok ilyen időtállók szerintem.

1 Like

Nézd én felvetettem a dolgot majd meg is indokoltam és példát is hoztam fel. Ezekhez én alapul a többrészes IP-kat vettem melyeken megfigyelhető ez a folyamat. Ezek nagyobb címek melyekkel szemben azért nagyobb elvárás is van.
És az a helyzet hogy elég objektíven tudok hozzá állni a dologhoz. Valamint elég sokat kipróbáltam de nyilván azokról amikről nem hallottam vagy nem voltak elérhetőek, nem tudok nyilatkozni.

Nem vetek fel valamit amit nem tudok megalapozni.

Szerintem te félreérted egy kicsit. Nem baj az hogy 4 éves. Itt arról volt szó hogy van egy bizonyos tendencia amit követnek ezek a játékok. Ez a tendencia egyre megfigyelhetőbb a minél újabb játékokon.
Valójában sem a CK2 sem az EU4 nem igazán jó mérő ebben a kategóriában mivel ezek Grand Strategy simulator-ok és ezeknek a műfaja követeli meg az aprólékosságot és a részletességet egyébként a műfajnak nem nagyon lenne értelme. Ha ezek a típusú gamek kezdenek el majd egyszerűsödni akkor kezdek el sírni…

Itt most nem arról van szó hogy az összes stratégiai játék egyszerű szar lesz holnapra. Ez egy hosszú folyamat ami nem mindenhol ütötte még fel a fejét és reméljük nem is fogja, csak hát aggasztó picit, mivel sok helyen látni.

Nem jön ki több játék ezekből a műfajokból mint régen. 1-2-vel talán de egy stratégiai játék megvalósításának komplexitása nem engedi hogy csak úgy akárki nekiálljon és hip-hop összedobjon egyet fél év alatt egyedül. Azok amik meg mégis ilyen módon kerülnek ki általában a szokványos gyermekbetegségekkel rendelkeznek még.

En ezt ertem, de pusztan azert mert te talaltal par peldat arra amit mondasz, attol az meg osszessegeben nem lesz igy

Havi szinten jelenik meg legalabb 3 RTS, koztuk baromi HC jatekok is. Regen meg ez volt: