TheVR Fórum

AR és VR az oktatásban

Egy kibeszélő témát nyitok meg, amivel kapcsolatban, nem kevés magyar nyelvű weboldal ír - AR és VR oktatási célú felhasználása.
Én nem mondanám lehet-lennek azt, ha akár csoportos távoktatást is tartanának AR/VR eszközökkel. Gyakorlatilag az oktatási környezet kialakítása nagyon egyszerűen megoldható, még ki sem kell mozdulni a lakásból, máris a tanteremben találhatod magad. Ha így nézzük, még iskolák is feleslegesek, csak adott oktatót kell kiválasztani és máris megy a tananyag. (jó, gondolom ezek, nem csak az én fejemből pattantak ki).
Amilyen weboldalakat találtam a témában:
Sofőrképzés Virtuális valóságban
Ugyanerről ír a virtuall oldala is.
További cikkek a virtuall oldalon, a VR oktatás témában.
A tartalomelőállítás lehetőségei a virtuális valóság (VR) és a kiterjesztett valóság (AR) oktatási célú alkalmazásai esetében.
Unokáink már azt se tudják majd, eszik vagy isszák az iskolát
Oktatás a jövőben - automatizálás és virtuális valóság.
A közoktatásban is bizonyít a VR.
Telenor cikke ezzel kapcsolatban.
Betör a virtuális valóság a magyar iskolákba
Virtuális Valóság az osztályteremben: Az oktatás jövője
4.4. Oktatás a virtuális valóságban
UNIMERSIV: oktatás és tanulás a virtuális valóságban az immerzivitás tökéletességével felvértezve
VR szemüveg gyerekeknek, ami tanít?
A valóság ARcai: AR és VR a tanteremben?!
Úgyhogy az oktatás terén is nagy potenciál van az AR és a VR-ban rejlő lehetőségeknek, bár egyik - általam belinkelt - cikkben sem olvastam a távoktatást, de nem tartanám lehet-lennek, hogy egy idő után, már a távoktatásba is be fog törni az AR/VR (csak megfelelő eszközök kellenek hozzá, elérhető áron + a hozzá alakított világhálós díjcsomagok).

1 Like

Szerintem ez a téma inkább a Happy Hour témajavaslatoknál lenne jobb helyen,áthelyezem. :slight_smile:
Ettők függetlenül érdekes téma,én is nagyon sok cikket olvastam róla,és véleményem szerint helye lenne az oktatásban is a AR-nek / VR-nak . Érdemes lenne erről egy HH keretében beszélgetni. :slight_smile:

1 Like

A felvetés nagyon jó! De! Ehhez ki kellene cserélni az iskolák tanári karának több mint felét, és a tantervet modulárissá kellene tenni. Ez pusztán munkatapasztalat, lehúztam már egy kis időt a tanügyben. Amíg a tantervtől való eltérés toleranciája 10% maximum lehet és ezt törvény írja elő, ilyesmit nagyon nehéz kivitelezni. Potenciál természetesen van benne, mint ezelőtt minden technológiai vívmányban. Azonban amíg a “hírhedten progresszív gondolkodású” igazgató is csak úgy nézett rám mint egy kérődző, amikor felhoztam a gyűlésen, hogy a diák egyik osztályzatát ellenőrző, felelés, vagy egyéb hagyományos kikérdezési forma helyett egy projekt megtervezésére, kivitelezésére és prezentálására kellene adni, ami által a diák az adott tantárgy anyagán kívül még a rendelkezésre álló technológiai vívmányok használatát is megtanulhatná. Lenne hová fejlődni, de nem csak nekünk, mert az oktatás világ viszonylatban árnyéka a valamikori önmagának, és ez még a finnekre és a dél koreaiakra is igaz.

2 Likes

adom @anon41338600 ötletét, de sokan vannak, akik vagy nem engedhetik meg a vr készüléket, és/vagy bizonyos okokból nem tudják kihasználni azt (én pl tompalátó voltam, így a szemem miatt én nem igazán tudom használni). Így ez is millió 1 etikai kérdést vet fel (de ne itt! légyszi!), így marad a jó öreg defektes oktatásrendszer, amiben csak oktatás és rendszer nincs…, ezzel senkit nem kívánok megsérteni.

1 Like

Kis kitérő: sajnos a videóval történő oktatás sem kellően terjedt el, pedig annak is nagy haszna lenne.
Most itt van az AR/VR megoldások, amiknél az a gond, hogy nem egy ember, csak divathóbornak tekint, mert a rá írt játékok jutnak eszükbe. Sokkal többre is használható - az oktatáson belül - csak a technológiának is fejlődnie kell hozzá. Nem tartom lehetetlennek, hogy sokkal többet leszimulálnak, amiket fizikai, kémiai ismeretekhez és még kisérletekre is fel lehet használni.

Félre ne értsd: nem akarom a problémákat félre söpörni, de ezek szinte mindenhol adottak. A látásproblémák egy része, az egyénre szabással orvosolható, pl. az alkalmazott lencsék által.
Ezen felül, a felbontás is fontos, mert egy okostelefonnál egy FullHD bőven elég, ennél nagyobb felbontás, csak az AR/VR megoldások miatt szükségesek.

1 Like

Nem (csak) az anyagi háttérrel, vagy az etikai kérdésekkel van a gond, hanem, a félelemmel, hogy ha a diákok más oktatási módszer szerint tanulnak és utána a tanulmányok elvégzésével nem teljesítenek úgy mint a hagyományos módszerrel tanuló társaik akkor, akkor a szaktanár és az igazgató feje is hullik, jobb esetben, rosszabb esetben az iskolától megvonják a működési engedélyt. Ezért mindenki igyekszik biztonsági játszmát folytatni. Az állami szektorban különösen. A privát iskoláknak van egyedül esélyük újítani, de ott is nehéz, mert ők a saját jól bevált módszereiket tartják előtérben, hogy versenyképesek maradhassanak az állami iskolákkal szemben. Nehéz a téma, de az érdemi megoldás még nehezebb.

A VR/AR gyakorlatilag ugyanaz mint a videó, csak interaktívabb. Amíg nem áll megfelelő mennyiségű anyag rendelkezésre addig nehéz a bevezetése. Mondjuk én anno praktizáltam a videó alkalmazását az oktatásban, és ott is ugyanarra térek vissza nincs elég oktató jellegű anyag, legalábbis magyar nyelven. Az meg, hogy pl. az általános iskolában nekem meg kell állítanom a videót egységenként és elmagyarázni a diákoknak, hogy mit is látnak, és az hogyan működik, mivel angolt se nem beszélik, se nem értik azon a szinten, esetlegesen oda vissza kell ugrálnom a videókban, hogy bizonyos részeket összekössek, akkor az a 45 perc nem elég a megfelelő tudás átadásra. Ezért maradnak a laboratóriumi gyakorlatok a legpraktikusabbak, és leginteraktívabbak. De ez remélem a jövőben változni fog.

Különben csak még egy szösszenet, de pl az orosz iskolarendszer, ugyebár nem felel meg a nyugati “demokratikus,liberális, gyerekbarát”, és egyéb marhaság alapú oktatási rendszernek, de mégis amikor befejezik szakmai tudás, és annak alkalmazása terén köröket vernek a nyugatiakra. És nem is egyet. Európában pedig elég csak pár évre visszamenően megnézni azt a nagyon sokat emlegetett “átlag diák” modellt ami alapján a tanterv összeállításra kerül. Évről évre kb 20%-al alkalmatlanabb a tanulásra az a bizonyos “átlag diák”. A gyakorlat pedig egészen egyszerűen katasztrófa. Amikor a diák jogai teljesen megkötik a tanügyben dolgozók kezét, ezzel ellehetetlenítve a tanítás színvonalának megőrzését, akkor feltehetjük a kérdést: x év múlva miért nem lesz már egyáltalán iskolarendszert? Mert ez be fog következni, ha még időben nem reagálnak azok akik a jogalkotással foglalkoznak.

@ typeszs: az úgynevezett Nyugaton is változó az oktatási rendszer (attól függően, melyik államban, melyik verziót használják). Hosszasan lehet még beszélni erről, de ne itt, mert ezzel még jobban bele lenne keverve a politika/politikai irányzat.

A VR/AR gyakorlatilag ugyanaz mint a videó, csak interaktívabb.

Pont az interaktivitás miatt nem ugyanaz a kettő. A videóban nem lehet feltenni kérdéseket, jegyzetelni, stb. AR/VR megoldások inkább egy jó applikáció, amiben vannak videó elemek is. Megkockáztatom, hogy az AI-t is bele lehet tenni, mert nem egy helyzetben fölösleges a tanárnak ott lennie, ha egy gép is tudja helyettesíteni őt, miközben mindent feljegyez a diákról. Tudom, hogy ez még sci-fisebben hangzik, de az AI-t nem tartom lehetetlennek az oktatás terén sem.

Amíg nem áll megfelelő mennyiségű anyag rendelkezésre addig nehéz a bevezetése. Mondjuk én anno praktizáltam a videó alkalmazását az oktatásban, és ott is ugyanarra térek vissza nincs elég oktató jellegű anyag, legalábbis magyar nyelven.

Azért kár, hogy itt tartanak. Az, hogy nincs elegendő magyar nyelvű anyag, az tényleg probléma, de elsősorban nem a tanáron múlik ez.

maradnak a laboratóriumi gyakorlatok a legpraktikusabbak, és leginteraktívabbak. De ez remélem a jövőben változni fog.

Remélem én is, hogy változni fog, mert pl. a Pilvax kávéházban történteket szinte teljes egészében átéli a tanuló. 1900 évek után, már videókat is rögzítettek, úgyhogy azokat jobban tudnák modellezni az AR/VR-hoz. Benne van a történelemben az ember, ezerszer jobban rögzül, mintha csak fellapozná a történelem könyveket.

Ezt valóban ne firtassuk, mert offoljuk az alap témát, és tényleg van politikai vonzata is, csupán megjegyeztem egy személyes nagyon megdöbbentő élményt.

Na éppen ez az. Nem tudja. Egy jó tanárt jelen pillanati állás szerint nem lehet semmilyen mesterséges intelligenciával helyettesíteni. Nem a tudás alapossága miatt, mert azt egy “gép” mindig sokkal jobban fogja tudni, hanem amikor a diák egy addig fel nem tett kérdést tesz fel, akkor a tanár intuíciója és szintetizációs készsége a válasz megadásában kulcsfontosságú. Ezt még egy jó ideig nem fogja semmi sem pótolni. De ki tudja mit hoz a jövő.

Nem, és egy ilyen anyag elkészítése elsősorban rengeteg időt emészt fel, másodsorban nagyon alapos tudást követel, hogy az adott anyagot le lehessen hozni a lehető elérthetőbb szintre. Sajnos ehhez nagyon kevés a szakember. Magam is próbálkoztam már videót gyártani, de jegeltem a projektet, mivel nincs megfelelő felszerelésem és elegendő egybefüggő szabadidőm, ahhoz, hogy megfelelő minőséget tehessek le az asztalra.

Mondjuk a történelem megismerése AR/VR módszerekkel egy nagyon jó ötlet. Legalábbis visszaemlékezve a gimis éveimre, nekünk anno elég sok történelem videót vetítettek, és nem a kellő hatást érték el vele, legalábbis nálam biztosan nem, de felelések és ellenőrzők eredményei alapján átlagban másoknál se.

(légyszi, idézz is tőlem, hogy melyik szövegrészletemre válaszolsz, mert így kicsit furán jött le nekem a hozzászólásod).

Na éppen ez az. Nem tudja. Egy jó tanárt jelen pillanati állás szerint nem lehet semmilyen mesterséges intelligenciával helyettesíteni. Nem a tudás alapossága miatt, mert azt egy “gép” mindig sokkal jobban fogja tudni, hanem amikor a diák egy addig fel nem tett kérdést tesz fel, akkor a tanár intuíciója és szintetizációs készsége a válasz megadásában kulcsfontosságú. Ezt még egy jó ideig nem fogja semmi sem pótolni. De ki tudja mit hoz a jövő.

Azért az AI-t is gőzerővel fejlesztik, illetve már az öntanulásra helyezik inkább, az általad említett okokból kifolyólag.

Nem, és egy ilyen anyag elkészítése elsősorban rengeteg időt emészt fel, másodsorban nagyon alapos tudást követel, hogy az adott anyagot le lehessen hozni a lehető elérthetőbb szintre. Sajnos ehhez nagyon kevés a szakember. Magam is próbálkoztam már videót gyártani, de jegeltem a projektet, mivel nincs megfelelő felszerelésem és elegendő egybefüggő szabadidőm, ahhoz, hogy megfelelő minőséget tehessek le az asztalra.

Kár, hogy ilyen rossz a helyzet Magyarországon. Ez sajnos rányomja másra is a bélyegét: az okostelefonnal történő oktatás sincs kellően kidolgozva. Kb. 10 éve léteznek okostelefonok, azt hogy bevigyék valamilyen szinten az oktatásba, az alig pár éve merült fel. Ezek után, az AR/VR-al történő oktatás is… háátt… . inkább nem folytatom ezt a negatív vonalat, inkább folytatom az AR/VR oktatásban lévő lehetőségeket.

Mondjuk a történelem megismerése AR/VR módszerekkel egy nagyon jó ötlet. Legalábbis visszaemlékezve a gimis éveimre, nekünk anno elég sok történelem videót vetítettek, és nem a kellő hatást érték el vele, legalábbis nálam biztosan nem, de felelések és ellenőrzők eredményei alapján átlagban másoknál se.

Nem tudom, milyen videóanyagok voltak azok, így nem tudok ezekről nyilatkozni. Azokról igen, hogy nálunk gimiben irodalommal kapcsolatban voltak videóanyagok. Na az nem volt túl hasznos.
Remélem az AR/VR megoldásokat az oktatásban nem fogják elszúrni, hanem jobban oda fognak figyelni rájuk (szeretném, ha elmozdulna előlem a rózsaszín köd :smiley: )