Build Guide (Workstation - 3D Rendering & Game Development)

Sziasztok,

Mivel több üzenetet kaptam az elmúlt időben,hogy milyen gépet ajánlok kifejezetten professzionális munkára. Gondoltam írok egy Gude-ot,hátha hasznos lesz valakinek. Jó pár éve foglalkozom a 3D szakmával,azon belül a látványtervezéssel. Mivel munkáról van jobban szó, ez a szakma igényel egy masszív,erős konfigot. Aki ezt máshogy nézi,az nagyon luxusnak,drágának találja majd ezt a szakmát. Tény,hogy videójátékokhoz nem mindig szükséges erőmű.

Szóval az elején már leszögezném, hogy igen itt a nagy számok törvénye uralkodik. Tehát gyorsabban renderelsz egy 22magos Xeon procival,mint egy high end I7 processzor család valamelyikével.
Mégis kategóriákra szeretném osztani a konfigokat.

Akit érdekel,én az alábbi szoftverekkel dolgozom nap mint nap. : 3dsmax, vray,corona, unreal engine 4, substance designer/painter,photoshop,és pár plugin a max mellé.

Hozzáteszem,hogy látványtervezéskor nem mindig figyelünk a polygonszámra, és a textúrák felbontásán sem spórolunk. Miért? Vegyünk egy esetet: Van egy kanapénk ami 1millió polygonból áll, 8k textúrákkal. Ha elkezdem csökkenteni/optimalizálni a kanapé modellt,akkor az már nem lesz olyan részletes. A textúráknál szintén ugyan ez a helyzet,egy 8k-s textúra sokkal részletesebb mint egy 2k-s.Persze,félreértés ne essék nem mindig használok high end textúrákat,de törekszem rá. Ezáltáltal reálisabb lesz a jelenet, megjelennek azok a fontos részletek ami miatt szükség van high detail modellre és textúrára. Tulajdonképpen ez a “látványtervezés” egyik része,hogy ha több polygon,több részlet. Ellenben a játékfejlesztésnél nem engedhető meg az,hogy egy kanapé 1milló polygonból álljon. Ezt úgy oldják meg leginkább,hogy van egy high poly-s változat,illetve egy low polys,majd a Low Poly-ra rásütik (Bake) a High Poly-s normalt. Ez úgy fog hatni, a low polygon objektumra,mintha az nagyon részletes lenne, pedig max 40-50k polyt tartalmaz vagy kevesebbet.

Nézzük először az AdHoc renderelést. (Still Image)
(Adhoc : Renderelés előtt kiválasztod a kívánt beállításokat,majd renderelsz. Röviden ezt jelenti az AdHoc.)

Mi kell kifejezetten csak renderelésre?

CPU vagy GPU.
  • Ma már ott tart a Raytracing technológia,hogy GPU-val is tudsz renderelni. Itt fontos,hogy nézzetek utána,hogy mely render motorok milyen algoritmussal vannak felruházva. Pl : Vray Progressive algoritmust (is) alkalmaz Ami annyit tesz,hogy nem Bucketként számolja az adott képkockát, azaz 1 prepass után frissül a mintavételezés. Ez jóval gyorsabb,hiszen nem feltétlen muszáj megvárnuk, a renderelés végét, alkalmazhatunk AI Denoise-ot a képünkre,és máris nem lesz szemcsés. Ellentétben a Bucket renderelésnél, szinte meg is őszülhetünk.:slight_smile: ( Kivéve ha van egy renderfarmunk,vagy egy komolyabb erős processzorunk.)

GPU Render : GPU renderkor nem használunk bucket renderelést,hanem progressive mintavételezést. Hátrányai: Sajnos nem minden rendermotor tudja kihasználni a kártyánkban lévő erőt,mert nem támogatott a CUDA. Persze van alternativa az OpenCL,de a CUDA a legelterjedtebb. Szinte egyértelmű,hogy több GPU = gyorsabb render. Itt megjegyezném,hogy a kártyákat nem kötelező SLI-be kötni, hanem tudnak külön külön működni. Ha jobban belegondolunk egy jelenet állhat akár 20-30 vagy akár 100millió polygonból, ilyen esetben pedig jó ha az egyik kártya vezérli a Viewport-ot is.

Tehát mik azok a fontosabb hardware-ek amik 3D munkára kellenek?

Röviden: Mindegyik hardver szükséges. CPU,GPU,RAM

Általánosságban : (CPU - Renderelés) - (GPU Viewport) - (RAM- Scene Cache,Textúrák) stb. Minnél magasabb felbontású egy textúra annál több memóriára van szükség.

Ha pedig Photoshopban dolgozunk, minnél nagyobb felbontásu dokumentumot,illetve sok sok layer-t használunk annál több memória kell neki. Egy komolyabb PSD file megtud enni 16gb ramot is.

Alábbi linkeken találhattok pár benchmarkot. ( Ezeket ne tessék készpénznek venni,de egy base tesztnek nem rossz.)

Vray Benchmark ( GPU & CPU )
Corona Render Benchmark ( Only CPU)
Octance Render Benchmark ( Only GPU)
Cinebench Render Benchmark ( CPU & GPU )


Nézzük meg mi a helyzet RealTime fronton. A valós idejű renderelés még csak a kezdeti korszakát éli. Teljesen valós idő még nincs,de valamikor a közeljövőben teljesen megváltozik a technologia. így elképzelhető,hogy egy idő után el lehet majd felejteni az AdHoc jellegű rendereket. Jelen esetben az Unreal Engine a legfejlettebb game engine,ami teljesen használható építészeti vonalon is. Van még 1 a Unigine engine,de erre most nem igazán térek ki. Ezek nyilván úgy értetendők,hogy elérhetőek felhasználók számára. Szerény véleményem szerint a Frostbite enginge-ben több minden van, jobbak az algoritmusok, shader szinten is több féle tipus közül válaszhatunk.(BRDF,Phong,Blinn,GGX,GGX Aniso,stb.) Sajnos a Frostbite nem publikus.

Unreal magja(core) a PBR és a Lightmass. PBR Guide-ot itt találod: Click
Lightmass : Click

Lightmass CPU-ból dolgozik. Az árnyékokat, fényeket beégeti a jelenetbe, gyakorlatilag ez teljesen megegyezik a bakeléssel.
PBR pedig maga grafikus mag. Teljesen valósidőben még nem tud működni,de jelenleg ez a legfejlettebb.

Na jó,de itt milyen hardverek szükségesek.
CPU- (Lightmass), Ram-Scene Cache stb, GPU- Viewport,MaterialEditor,Niagara,Particle Editor.

Igen ahogy látjátok, nagy terhet vesz le a GPU a processzorról. 80%-át a GPU végzi a folyamatoknak.
(Érdekesség : Egy felhasználó által készített GPU Lightmass -t is használhattok. Tapasztalataim szerint,nagyon jól működik. És,ahogy nézem nem lustálkodja el a fejlesztő.)

Unreal Engine-nek van egy másik verziója a VoxelGI. Jó rég óta nézegetem,talán ez van a legközelebb a RealTimehoz. Viszont bika grafikus kártya szükségeltetik hozzá.


No, ennyit így bevezetőül. Lássuk a konfigokat. Teljes,konrkét listát nem állítanék össze,csak a nagyját,hiszen van build ajánló.

AMD kártyát semmiképpen nem javasolnék. Kiméljük meg magunkat az idegesítő,nem supportolt dolgoktól.

Low :

Processzor : i7-8700 / AMD Ryzen 5 1500X
Ram: 8/16gb
VGA: GTX 1050 TI (4Gb)

Ez lenne a belépő szint. Kezdő grafikusok számára bőven alkalmas.

Tisztában vagyok azzal,hogy Intel oldalon picivel több teljesítményt kitudtok sajtolni a processzorból, hiszen a 3D szoftverek jobban Intel/Nvidia pártiak.

Medium:

Processzor: i7-7820X / Ryzen 7 1700
Ram: 32GB
VGA: GTX 1060 (6GB)

Ennél a gépnél már magasabbra tehetjük a mércét. Komolyabb munkák teljesen rugalmasan elkészíthetőek. Számomra ez a nyertes,mivel megfizethető kategóriába esik.

High:
Processzor: i9-7920X/ThreadRipper 1920X
Ram : 64gb
VGA : GTX 1080TI

Itt már nem kell kompromisszumokat kötnünk, sem a jelenet optimalizálás,sem a renderidő esetében sem.

Heaven:
Processzor: i9-7980XE
Ram: 128gb
VGA: GTX 1080TI X2-X4 (SLI / Non SLI).

Azt hiszem ezt a konfigot,nem kell túlmagyaráznom. Heaven end config maga a Ferrari. Nem csak kiszolgál mindent,de ezt a lehető leggyorsabban teszi. Továbbá ennél erősebb gép otthoni/szabaduszó grafikára használni nem biztos,hogy megéri. Ezt neked kell eldöntened.

PC Config téren még kiemelném a RenderFarmot is. Ha lehetőséged van rá, építs lehetőleg egy ugyan olyan konfigot ami már van. Ezzel csökkentheted a renderidőt, illetve több munkát is eltudsz végezni. Az egyik renderel,a másikon pedig dolgozol. ( Jelenlegi helyzetem ezt tükrözi, nekem is 2 PC dolgozik.)

Fontos továbbá megjegyeznem azt,hogy döntsd el,hogy mivel szeretnél renderelni. Ha pl kizárólag csak Fstorm vagy VrayRT-t akarsz használni akkor erősebb GPU-ba fektesd a pénzedet.

Nagyjából ennyi lenne itt a konfig ajánló. Ezek nem kőbe vésett dolgok,csak szerettem volna azokat a felhasználókat picit felvilágosítani akik ismerkednek ezzel a világgal. ( Természetesen ezek a konfigok értetendők a többi területre is Pl : Game Development,VFX,ArchVIZ,stb).

Ha már professzionális munka,akkor mi a helyzet a Quadro kártyákkal?

Erről ha jól tudom Pistiék készítettek videót. ( Click ) Én még annyit hozzátennék,hogy a quadro jobban birja a polygonokat. Nem egyszer láttam már azt,hogy 2 millió polygonnál 40FPS, 40milliónál meg 120FPS. Ez nem bug, hanem a quadronak a terméktámogatása így van megírva. Otthoni felhasználásra nem biztos,hogy tudnám ajánlani, egyrészt drágák,másrészt nem mindenki tudja ezt kihasználni.

Akit érdekel jelenleg ez a Quadro csúcskártyája: ( Click )

Ennyi az amit szerettem volna leírni. Remélem,hogy tudtam segíteni nektek. Ha van kérdés, alul tegyétek meg,amint lesz időm, válaszolni fogok rá.

Köszönöm a figyelmet,

Üdv: Adam

Happy Rendering!:slight_smile:

9 Likes

Respekt jól összeszedett igényes poszt! Biztos nem kevés idő volt megírni, több ilyen lellene :slight_smile:

Laikusként egy kérdés: Jobban megéri 2 gépet összerakni, mint 1-et ami több magos, és külön rendelni magokat a renderre és az aktuális munkához?

Valamint a másik örök kérdés azoktól akik ilyesmiben gondolkodnak: na jó, de milyen monitor kell ehhez? Esetleg tudnál párat ajánlani (mondjuk a különböző gépkategóriákhoz)?

Köszönöm,igyekeztem összeszedetten irni. Ha valami eszembe jut,biztos,hogy kiegészítem majd.

Ha jól értem amit mondasz,akkor 1 gépen több munkát renderelnél. Gyakorlatilag lehetséges lenne, de egy 3d jelenet sokszor annyira összetett,hogy a gpu-t teljesen leterheli.(Nem kifejezettem a GPU memoriára gondolok,hanem a gpu usage-re. Tehát megnyitsz 2 jelenetet,majd külön osztod a CPU magokat, majd renderelnél. Én még nem próbáltam ezt,mivel nálam ez nem lehetne így megoldani. Sanda gyanúm,az hogy kifagyna valamelyik a kettő közül. Én azért raktam össze még 1 konfigot,hogy besegítsen a renderben,illetve tudjak a másik gépen dolgozni,ha úgy adódik.

Monitor választás egy elég komoly téma. Sajnos ezt a témát még nem igazán sikerült érintenem. Valahogy úgy gondoltam,hogy nem olyan egetverően fontos,pedig valamelyest hozzátenne a munkámhoz. Jelenleg egy sima átlagos LG monitort használok,ami 1080ps. Tudtommal Dell monitorokat alkalmaznak ilyesfajta munkára. Ha aktuális lesz a monitor fejlesztés(valószinű,hogy még ebben az évben) akkor utána járok mindenképp,és írni fogok róla itt. :slight_smile:

2 Likes

Szia Korinho23!

A segítséged szeretném kérni, lehetőségem nyílt 3D és 2d animációra (Blender,Cinema 4D, After Effects, 3Ds Max, Octane, Arnold) építeni 2db render/munkagépet.
Jelenlegi munkahelyemtől kapott keret4200 eur (kb 1.350.000 Huf). Kb májusban fog megvalosulni a teljes projekt viszont már most el kell kezdenem terveket kesziteni a setupokrol.

Ebbből a keretből szerinted van értelme 2db dual VGA setupot felépíteni? (eg 2x 1060 + 2 1070ti) vagy már hajtsak az RTX- verziokra?
Mindenképp AMD CPU-t szeretnék, rambol tudnál ajánlani márkát amik kifejezetten jók ryzenhez ? :slight_smile: (tudom nagy választékosak a cpuk ilyen téren). team renderben is szeretném használni mindekettőt nagyobb falatoknál, de alapesetben csak rendergép.

Váalaszod és segítséged előre is köszönöm.

Üdv,

AB