TheVR Fórum

Custom Mechanikus Billentyűzet

Sziasztok!

disclaimer: sok szót vagy kifejezést angolul fogok írni, mert itthon úgy se lehet kapni semmilyen alkatrészt, úgyhogy ha esetleg tetszik a téma és rákeresnél, jobban jársz ha angolul, az általam leírt kulcsszavakra keresel

Ha erre a posztra kattintottál, akkor valószínűleg van némi fogalmad a témáról, de ha nincs, kezdjük azzal, hogy pontosan miből is áll egy mechanikus billentyűzet. Most rögtön nem fogok belemenni a részletekbe, úgyhogy nagyrészt általánosságban fogok beszélni. Szóval egy mechanikus billentyűzet fő részei:

  • Case (a billentyűzet váza / kerete / háza)
  • PCB (nyomtatott áramkör)
  • Switches (mechanikus kapcsolók)
  • Keycaps (billentyűsapkák)
  • Plate (lemez (?))
  • Stabilizers (stabilizálók)

A case-ről:

Elég magától értetődő, ez tartja össze a billentyűzetet. A custom mech case-ek általában elég drágák, mert fémből készülnek (gyakori: sárgaréz, különböző fajta alumíniumok, rozsdamentes acél) de sok egyéb anyagot is használnak (például: különböző fajta műanyagok, szénszálas anyagok, fa stb.).
Amikor elkezded a hobbit, és próbálsz kinézni magadnak alkatrészeket, akkor javaslom, hogy ezzel kezdd, mert a váz meghatározza a formfactor-t, és ebből kifolyólag limitálja a választható kiosztásokat.

A formfactor-ról:

A leggyakoribb, általatok valószínűleg legismertebb forma a 100%-os billentyűzet amihez idehaza ha jól tudom 101 gombos kiosztás társul.

A többi formát ehhez viszonyítva szokták megadni. Gyakori kisztások a következőek:
Tenkeyless:


75%:

65%:

60%:

Fontos megjegyezni, hogy a % nem azt jelenti, hogy annyi gomb van a billentyűzeten. Például egy 75%-os billentyűzeten kb 80-85 gomb szokott lenni. Mindig vegyetek extra switcheket!

A switch-ekről:

Ez a legismertebb alkatrész, ettől lesz a mech, mech! Erről már a srácok rengeteget beszéltek, sok újdonság azóta nincs a pályán. Most is főként három fajta switch létezik:

  • Tactile
  • Linear
  • Clicky

Ajánlom, hogy nézzétek meg ezt a videót, ha eddig valamilyen megmagyarázhatatlan okból eddig nem tettétek volna:

Az ULTIMATE mechanikus billentyűzet videó

Ha egy kicsit jobban utánanéztek, a klasszikus Cherry switchek világa mögött megbújva tucatnyi új gyártó bukkant fel, végtelen féle switchet dobva a piacra.
Csak néhány ismertebb gyártó akiknek érdemes megnézni a termékeit:

  • Durock
  • Kailh
  • Everglide
  • Gateron
  • Novelkeys
  • Zealios

A keycap-ekről:

A korona ékkövei, ami főként ABS vagy PBT műanyagból készülnek. A PBT általában kevésbé kopik, és jobban ellenáll a kifényesedéstől, ezzel szemben az ABS billentyűkön átlagosan élesebben olvashatóak a betűk és több fajta színben tudják kikeverni őket. Rengeteg prémium gyártó van, ismertebbek:

  • GMK
  • JTK
  • ePBT
  • Tai-Hao

Többfajta keycap profil van, idevágok egy képet arról, hogy ezek hogyan néznek ki, és, hogy nagyjából mi a különbség közöttük.

Ennél azért több fajta van, de ezek a leggyakoribbak. Ezeket ki kell tapasztalni, hogy kinek melyik a kényelmes, vagy melyiknek tetszik jobban a hangzása.

A PCB-ről:

Ez a billentyűzet agya, ez kontrollálja az RGB-t (ha van), bluetooth csatlakozást (ha van), és a küldi a jeleket a gépednek minden billentyűleütés után. A legtöbb ilyen nyomtatott áramkör saját magán tárolja a kiosztást és egyéb beállításokat, így ha magaddal vinnéd máshová, nem kell nulláról beállítgatnod mindent.
Általában két fajtát fogsz találni típus alapján:

  • Solderable: itt nincs mese, neked kell összeforrasztanod a switcheket és minden egyebet.
  • Hotswappable: itt könnyebb a dolgunk, mert a switcheket csak bele kell pattintanunk, és azonnal működnek, nem kell forrasztanunk. Többfajta hotswap mechanika is van, ismertebbek: MillMax socketek vagy Kailh Hotswap socketek. Ha kezdő vagy, nagyon ajánlom, hogy próbálj ilyet vadászni, mert így van lehetőséged több switchet is személyesen, hosszabb távon kipróbálnod, és nem kell leforrasztanod őket a helyükről, ha nem tetszenének.

Sok PCB-n a legtöbb dolog már a helyén van és általában neked már csak a switcheket kell beforrasztanod. Erről érdemes sok videót nézni és megfelelő felszerelést szerezni hozzá, sőt gyakorolni is, mielőtt nekilátunk.
A PCB egyébként meghatározza azt is, hogy milyen kiosztásokat tudsz használni. Például a magyar kiosztáshoz szükség van a nagy L alakú enterre, és rövid bal shiftre. Fontos hogy a Plate-nek is támogatnia kell a kívánt kiosztást, bár ez a két dolog általában együtt jár. Gyakori kiosztások:

ANSI:
616px-ANSI_layout_basic.svg
ISO:
616px-ISO_layout_basic.svg

A plate-ről:

Bár vannak olyan buildek amikhez nem kell, a legtöbb custom mech egyik alapköve a plate. Ezek is sokféle anyagból készülnek: sárgaréz, alumínium, rozsdamentes acél, polikarbonát, szénszálas anyagok, acryll, POM műanyag stb. Funckiója, hogy a switcheket egyenesen tartsa a PCB-n és ad egy keretet ennek a triónak, hogy a vázhoz megfelelően tudjuk rögzíteni őket.


A rögzítési módokra “mount”-ként tudtok rákeresni. “Meglepő módon” többfajta mount opció létezik, ezzel sokan kísérleteznek és modernebbnél modernebb megoldásokkal álnak elő a tervezők. A plate egyébként nagy részben definiálja a gépelési élményt és módosítja a billentyűzet akusztikáját.

A stabilizer-ekről:

A nagy billentyűket fixálja, hogy ha mondjuk a space-t a jobb oldalán ütöd le, ne törjön el a billentyűsapka, hanem pontosan olyan érzés legyen lenyomni, mint ha a space közepét vagy a bal oldalát ütnéd le.

Ezen kívül vannak egyéb alkatrészek amit nem adnak minden billentyűzethez, például különböző féle szivacsok vagy gumianyagok amik a fémes “ping” hangot tompítják, LED-ek, daughterboard-ok, és ami a legfontosabb:

LUBE

avagy kenőanyag, amivel rengeteget lehet javítani a switchek és a stabilizálók akusztikáján és használati érzésén.

Na, ha eddig eljutottál akkor most jön a kérdés:

Honnan a zsákos tőből lehet venni alkatrészeket?

Készülj fel, itt jön a rossz hír:

A custom mechek legtöbb része limitált kiadásban, azon belül is főként úgynevezett “group-buy” rendszerben vásárolhatóak meg. Ez nagyon hasonlít egy kickstarterhez. A designer leírja egy fórumra vagy egy weboldalra a billentyűzet specifikációit, felméri az érdeklődést egy “interest-check” keretein belül, majd vár. Ha elég ember visszajelez, limitált számban egy rövid ideig elérhetővé teszik a vásárlás lehetőségét. Ekkor kell gyorsan megvenni egyet. És most jön a legrosszabb rész:

a várakozás.

Mivel ezek a billentyűzetek teljesen egyedi dizájnnal rendelkeznek, esetenként sokáig tart ki CNC-zni őket, vagy bizonyos dolgokon módosítani kell a prototípusok tüzetes vizsgálata után. Egy-egy groupbuy hónapokig, akár egy évig is eltarthat onnantól, hogy meghirdették, odáig, hogy kézhez kapod az árut.

Emellett mivel limitált számban készül, nem nagy gyártósoron, ezért ebből egyenesen következik, hogy:

kibaszott drágák.

Miért éri meg ez mégis bárkinek?

Ezt mindenki döntse el saját maga, szerintem senkinek nem tiszte a másik pénztárcájában turkálni. Mindenki annyit költsön ilyen dolgokra amennyire fontosnak érzi, vagy a pénztárcája megengedi. Minden mechanikus billentyűzet fasza, semmiképp nem mondanám, hogy a customök ezerszer jobbak. Viszont amit mondhatok: így lehetőséged van 100%-osan személyre szabni a billentyűzetedet.

Én ennek ellenére mégis szeretnék vásárolni! Mit ajánlasz?

Rengeteg szempont van, amit figyelembe kell venni. Ha most kezded a hobbit, akkor elsőkörben azt tanácsolom, hogy olvass utána mindennek nagyon alaposan. Linkek:

Amit tanácsolok alkatrészek beszerzéséhez (mert jókat hallottam róla, vagy mert már vásároltam onnan):

Építés:

Az én esetemben fontos szempont volt az ISO kiosztás, és a 75% forma. Szerettem volna egy kisebb billentyűzetet, ugyanis sokszor nem használom a numpadot semmire, és így legalább nagyobb hely lesz az egeremnek, illetve nem akartam elhagyni a magyar betűket (pl ANSI kiosztásnál nincs billentyű az “Í” karakterhez). Ezen kívül fontos szempont, hogy ha lehet, EU-n belülről érkezzen a termék, hogy a vámot elkerüljük, vagy ázsiából, ahonnan sok áru úgy jön be, hogy nem vámkezelik. És végül a nyilvánvaló szempont: mivel most kezdem a hobbit, csak kis büdzsém volt rá.

Mivel a világ nagy részén ANSI kiosztást használnak, ezért önmagában az, hogy valami támogatja az ISO kiosztást NAGYBAN leszűkíti a lehetőségeket. Mivel türelmetlen voltam, és nem akartam egy group-buy-ra várni ezért kerestem egyéb opciókat (ugyanis vannak). A KBDFans az egyik ilyen oldal, ahol amellett, hogy rendszeresen vannak groupbuy-ok, a régebbi modellekből több szériát készítenek, így mindig van valami raktáron. Nézelődtem, válogattam, és így esett a választás a KBD75-re.

Teljes specifikáció:

  • Case: KBD75v1
  • Plate: KBD75 sárgaréz
  • PCB: KBD75v2 + MillMax 0305 hotswap socket-ek
  • Stabilizers: Durock, lubed with SuperLube, band-aid modded
  • Switches: Durock T1 Linears + THICC films, Spring-swapped to 62g
  • Keycaps: ePBT blue blanks és GMK Bentō

Én mindent elég durván moddoltam, hogy a végeredmény számomra a legkielégítőbb legyen, szóval nagyjából magyarázom, hogy mit csináltam:

Először is az összes switchet egyenként szétszedtem. Switchem részei:
2

Van egy bizonyos módszer amivel a lineáris switcheket ajánlott síkosítani. Síkosításhoz a nagyon népszerű Krytox 205g0 lubeot használtam. A “stem” és a housing bizonyos részeit leecseteltem vele. A rugókat néhány hét használat után kicseréltem egy gyengébb 62 grammosra. Ezeket nem volt kedvem egyenként kenegetni, úgyhogy az úgynevezett “bag-lubing” technikát alkalmaztam, ami konkrétan annyit jelent, hogy egy felfújt zacskóba raktam néhány csepp Krytox 105 olajat, meg a rugókat és összeráztam őket.

Miután ezzel megvoltam összeszereltem a switcheket, úgy, hogy közben a két nagy műanyag rész közé “Switch film”-et raktam. Ez egy nagyon vékony kis szivacs, amit a két fő rész közé kell applikálni, hogy szorosabban záródjanak, ezzel is kiküszöbölve minden felesleges zörgő hangot, amit a felső rész elmozdulása okoz az alsó részhez képest, gépelés közben.

Ez rohadt sokáig tartott, kb 4-5 óra volt, de egészen chill elfoglaltság, illetve lehet közben a streamet nézni. :slight_smile:

Ezután következtek a stabilizálók. Ezeket is szétszedtem és SuperLube-al megtömtem őket. Ez egy sokkal sűrűbb cucc mint a többi fent említett lube, ezért megtartja majd magát a stab vázában elég sokáig. Ezután a PCB-t “band-aid mod-oltam” amit azt jelenti, hogy a nyák azon részére ahol a stabilizáló lábai leérnek billentyűzet leütéskor, egy kicsi ragtapaszt teszek, ezzel tompítva a műanyag ütődő hangot.

Szokták még “clip-elni” a stabilizálókat, ami azt jelenti hogy az előbb említett kis lábat egyenesre vágják, hasonló, hangtompítási célokból. Ezt nekem nem kellett, mert a Durock tanult a Cherry hibáiból, és alapból úgy gyártják a stabokat, hogy lapos az alja :slight_smile:

Mivel ez volt az első buildem, szerettem volna Hotswappable PCB-t de sajnos olyat nem találtam sehol, úgyhogy szereztem MillMax0305 socketeket.

  1. a socketek
  2. így kell berakni a nyákba (a piros nyílnál már bent van a helyén, a zöldnél még nincs)
  3. a ronda forrasztásom eredménye (életemben először csináltam ilyet)
  4. a switchek a plate-be pattintva, minden a helyén :slight_smile:

tumblr_c8637d91cf5b8484e840950f056aa007_df7e0217_500

Nem volt más hátra, mint az összeszerelés

Egy réteg szivacsos anyag ment az aljára, ugyanis az alumínium vázas top-mounted billentyűzetek főleg sárgaréz plate-el eléggé durván rezonálnak, úgyhogy ezt kicsit vissza tudom tompítani. Maga az összeszerelés nagyon egyszerű egyébként, a “szigetelés” tetejére illesztem a PCB + plate kombót, becsavarom, aztán a közepére ment egy vékony akril réteg ahol a háttérvilágítás kiszűrődik, majd a tetejét ráillesztve hátulról be lehet csavarozni.

Ezután jöttek a tetejére a keycap-ek, amikkel nagy bajban voltam, ugyanis semelyik normális gyártó nem csinál magyar kiosztású set-et, úgyhogy elengedtem, és inkább rámentem a kinézetre, egyébként is vakon gépelek már több mint egy évtizede. Végül két set-et kombóztam össze: GMK Bentō és ePBT Blue Blanks. Böngészve a second-hand market-et (https://www.reddit.com/r/mechmarket/) találtam egy srácot aki egyedi kábeleket tervez, úgyhogy még egy olyat hozzácsaptam. Ha lúd, legyen kövér.

Végeredmény:

Kitaláljátok mi a kedvenc színem…?

Ha tetszett a poszt, írjátok meg véleményeiteket, és beszélgessünk!
Ha te is építettél már ilyet, osszd meg az élményeidet!
Ha nem, de szeretnél, és van kérdésed, nyugodtan tedd fel itt!
Ha szerinted hülyeséget beszélek, vagy valamit rosszul mondtam, segíts, hogy kijavítsuk!

edit1: bocs ha sok a helyesírási hiba, COVID-os vagyok és eléggé lemerült az agyam

17 Likes

3 Likes

Ez az új hímzés. Van aki tájképet ölt, más billentyűt épít. :DDD


Mechbillentyű építős ASMR csatorna:

4 Likes

Ugyanazért, amiért emberek százezreket, vagy akár milliókat költenek a számítógépükre.
A monitorral holtversenyben ez az általam leggyakrabban használt periféria, ezért törekedtem arra, hogy élmény legyen használni, ha már napi minimum 8 órát ülök a gép előtt meló miatt.

7 Likes

Publikus, hogy mennyi időbe és pénzbe került a fent említett igazán lenyűgőző darab? Az írásért meg külön pacsi, nagyon szép rendezett összefoglaló/ tutorial

A led az hogy szabályozható? Az áramkör intézi vagy fix pl hullámos?

5 Likes

Hali!

Mennyi idő volt?

Sok, pontosan nem emlékszem, de hónapok. Az a gond, hogy mindent külön oldalról rendeltem, illetve volt amit utólag rendeltem meg, mert később jöttem rá, hogy szükségem lesz rá.
Átlag 2 hónap volt mire minden ideért ázsiából, EU-n belül 3 hét. Maga az összerakás 1-2 nap.

Mennyi pénzbe került?

Ezt direkt hagytam ki a felesleges szartúrás elkerülése végett. Minden alkatrészt megneveztem, gyors googleözéssel meg a shipping rászámolásával ki lehet számolni.

A led az hogy szabályozható?

Backlit a PCB ami azt jelenti, hogy nem a switchek-ben lévő led vagy a billentyűk közötti rések világítanak, hanem a PCB hátulja. Az esetlegesen kiszűrődő fény is onnan jön. Mindezt egy nagyon hasznos VIA nevű programmal lehet állítgatni.

Bedugod az USB-t a PCB-be és a VIA jobbesetben azonnal felismeri (ha támogatja a PCB-d). Innentől mindent úgy állítgatsz ahogy akarsz, minden gombra azt mappelsz amit akarsz. A customoknál ez általában alap, ahogy az N-Key Rollover és egyéb funkciók is. Lehet egy rakás layout / RGB stb beállításod, és ezek között tudsz váltogatni is. Mint mondtam, ezek ráadásul az eszközön tárolódnak, úgyhogy ha máshol használnád, akkor nem kell újra beprogramozni. :slight_smile:

6 Likes

elismerésem!
sok mindent megtudtam amit eddig nem tudtam, köszönöm!

5 Likes

Baromi jó írás, és hiánypótló is!
Magam is nagy “szerelmese” vagyok a mechanikus bill-nek, ha lehet ilyet mondani a kedvenc alkatrészem :grinning:
Tetszik, hogy főleg ezt a nem mainstream, csili-vili, nagyon kattógos, agyon RGB részét mutattad be.
Nekem eddig kettő mechanikus billem volt/van. Egy Razer, tetszett, nem volt vele gond, de aztán váltottam egy Leopold FC750R-re, Silent Red, Szürke/kék keycappel. Imádom, annyival jobb rajta bármit is csinálni.
Szerintem erről már nem fogok leváltani. Max új keycapet venni,és hozzá egy új,nagy egérpadot, nagyon fel tudják dobni egy asztal kinézetét.

2 Likes

Ui.: Baromi jó a GMK Bento keycap, egyik nagy álmom, hogy GMK settet vegyek.
Ha jól látom, csak a “belső” kupakokat vetted meg. Ha lehet kérdezni hol?

1 Like

Az off-the-shelf billentyűzet márkák közül a Leopold az egyik legjobb, jó választás! Szuper minőségű gyári doubleshot ABS keycap-ek!

A deskmat-okról (hatalmas 900x400 egérpad) nem írtam, de nekem is van, és szuper vétel volt. Keygem-ről szereztem egyet. Meg most várok éppen egy másikra amit egy group-buy keretein belül vásároltam. (GMK Masterpiece)

Csak ajánlani tudom!

1 Like

Sajna a Bento group-buyról lecsúsztam, szóval aftermarketen vettem meg a base set-et. Külön csak az alphakat nem lehet megvásárolni, csak egyben az egészet.

(/r/mechmarket)

1 Like

Köszi!
Lehet, sőt valószínű, hogy karácsonyra meglepem magam egy daskmattel :grinning:
A Covid miatt van nagyobb késés? Mert én tavaly ilyenkor rendeltem Candykeys-ről a Leopold-t és alig egy hét alatt megjött Németből.

A group-buy-ok esetében van, elég sok (gyárak lelassultak, feltornyosult a munka). Egyébként Ázsiából (és EU-n belül is) volt késés amikor az egész pandemic elkezdődött, de utána helyrejöttek a dolgok és a szokásos 2-3 hétre (EU esetén ~1) visszaállt a szállítási idő, ha jól tudom.

3 Likes

not gonna lie, meghoztad a kedvem egy mechanikus billentyűzethez, de nem akartam túl sokad bajlódni vele, szóval vettem egy blue switches hyperx alloy fps-t. Egy álom. gépelésre, csak úgy mint játékra. Viszont van egy kis “probléma”: a bal nyíl akad. Felengedésnél, de van hogy lenyomásnál is megröccen. Nem zavaró nagyon, de érdekelne tudnál e valami tippet mondani rá. köszi.

Remélem nem veszed sértésnek, de a témában maradnék. Ez a topic kifejezetten a custom billentyűzetekről szól.

Az off-the-shelf billentyűzetekkel pontosan ez volt az egyik bajom. Jó esetben azt kapod, amit fizetsz.

És van, hogy nem, hát ilyenkor szívás.

Mivel általában ezek műanyagok és ráadásul még csak nem is csavarozva vannak (vagy csak részben), hanem összepattintva, ezért borzasztóan körülményes (és rizikós) szétszedni őket, mert bármikor eltörheted a kis műanyag összetartó pöcköket.

Ahhoz, hogy tudjuk mi a baja szét kellene szedni, de ezt nem tanácsolom, illetve nem akarok helpdesk-support threadet csinálni ebből az egészből.

Valszeg azzal az egy switchel van baj, sanszosan cserélni kell, ami forrasztással jár. Esetleg próbáld ki, hogy ha a billenyűsapkát leveszed, akkor is akad-e.

Esetemben ilyen gond még nem volt, és nem is lesz mert:

A saját customömet másfél perc alatt szétkapom darabjaira ha kell.
Hotswap, tehát csak kihúzom a hibás switchet.
Mivel mindig van néhány darab extra switchem, gyorsan kicserélem a hibásat egy másikra.

megkérdezhetem, hogy hol lehet venni lube-ot? esetleg van alternatíva? cherry mx red switchekhez szeretném, de jó lenne, ha nem kellene várnom rá hónapokat. :slight_smile: előre is köszi!

Hali!

Hirtelen most ezt a kettőt találtam. Hónapokat nem kell várnod, de 1-2 hét így is lesz (főleg a magyar posta miatt.) Mindkét vendortól vásároltam már, megbízhatóak, szóval jó szívvel ajánlom őket.

Szia! Köszönöm szépen! Láttam youtubeon több féle megoldást, ahol desoldering nélkül csinálják a lubeolást. Nyilván gondolom sosem lesz olyan, mint ahogy a nagy könyvben meg van írva, de javaslod az ilyesmi mókolást, vagy jobban járok, ha kiforrasztom az összes switchet? Vagy szét lehet nyitni úgy is őket, hogy nem kell kiforrasztani? Köszi előre is! :slight_smile:

Ja igen van ez a spraylubing dolog. Hát én személy szerint nem próbálkoznék vele, elég pepecs, szemetelős meló, és az eredmény sem lesz túl jó. Ha minden eszközöd meg van kiforrasztás / újraforrasztáshoz és nem ijedsz meg tőle (csináltál már ilyet) akkor én inkább azt választanám. Szétnyitni szerintem nem lehet őket kiforrasztás nélkül.

A spraylubingot kimondottan undorítónak tartom, viszont amikor ecsettel óvatosan próbálják belejuttatni az nem rossz, de messze nem az igazi. Szóval inkább kiforrasztom, aztán csinálgatom egy darabig. Megrendeltem a lubeot, várom, hogy neki tudjak állni :slight_smile: Köszönöm szépen a segítséged mégegyszer!

1 Like