Egészségesen a Monitor előtt


#1

Pár mondatot hallottam már a srácoktól erről a témáról. Viszont megérne szerintem egy hosszabb átbeszélést is, hogy kinek milyen tapasztalatai vannak arról, hogyan őrizzük meg az egészségünket még akkor is, ha szeretünk sokat játszani, vagy épp a munkánk miatt kell 8 órákat a monitorunk előtt ülni.

Én mindenképp kíváncsi lennék a srácok tapasztalataira és biztos vagyok benne, hogy ők is már utánanéztek ezeknek a dolgoknak.

Ki lehetne térni külön a helyes testtartásra, a szem védelmére/mennyi idő után pihentessük, folyadékbevitelre, vitaminokra, melyik monitor rontja “kevésbé” a látást és hogy milyen egyéb módszerek vannak még az egészségünk megőrzésére hosszútávon. :slight_smile:


#2

Én kb 20 éve használok számítógépet, főként játékra. Amíg még volt rá időm suli mellett, nyári szünetben simán 12+ órákat ültem gép előtt és ebből kb 10 év crt monitor előtt történt.
Azóta meló/asszony miatt redukálódott a gép előtt töltött idő mennyisége, de lekopogom a mai napig nincs szükségem szemüvegre és gerincferdülésem sincs. Szerintem ez mind genetika és hajlam kérdése. Faterom pl 35-40 éves korára lett szemüveges, pedig soha nem ült számítógép előtt.


#4

Ez egy nagyon tág téma, de azért vannak alapvető szabályok amiket betartva javítani lehet az esélyét hogy nem lesz komolyabb gondod sok gépezéstől sem.

Talán az első és legfontosabb a helyes üléspozíció. Ide tartozik pl:

  • Megfelelő magasságú, mélységű asztal
  • Megfelelő szék
  • Ezekből következően megfelelő testtartás
  • Monitor távolságát is fontos helyesen belőni

Ezekről egy csomó pontos infó megtalálható neten.

Utána jönnek a szoftveres dolgok, pl:

  • Éjszakai mód böngészőkben
  • Monitor megfelelő scalingjének, fényerejének beállítása

Ezen kívül havasolt óránként 10 percre felállni és mozogni, nyújtózkodni kicsit. Persze gaming közben ezt nem mindig tartja be az ember, de lehet rá törekedni.

Nekem néha ki szokott száradni a szemem, ezért vettem műkönnyet, ha érzem hogy kicsit szúr, vagy fárad a szemem, használom, de nem minden nap. Lehet ezen kívül kapni szemüvegeket kifejezetten számítógépezéshez, ezek is hasznosak lehetnek.

A folyadékbevitelre is figyelni kell. Én igyekszem 1-1,5 óránként fél liter folyadékot meginni, akkor is ha nem érzem hogy szomjas lennék. Ez nem csak gépezéskor igaz, mindig érdemes figyelni a megfelelő hidratáltságra.


#5

Én a legfontosabbnak a monitor magasságát és testtartást találtam. 6-7 évet lehúztam egy alacsonyan lévő monitor előtt, vagyis görnyedt voltam és az is maradtam. Mai napig nem húzom ki magam, persze ha figyelek igen. Ez szerintem tanulságos példa volt nekem, hogy majd leendő utódomnál erre mindenképpen figyeljek.


#6

Félóránként fel kell kellni átmozgatni magad, persze ezt alkalmazni nem könnyű…


#7

Fura, hogy a rendszeres testmozgás még nem lett megemlítve…


#8

Szerintem is ez a kulcsa a dolgoknak. Nyilván nem tudja kompenzálni azt, ha valaki kizárólag chipsen és kólán él, de ha változatosan étkezik az ember és akár napi 30 percet mozog (séta), emellett néha (heti 2-3 alkalom) szán időt arra, hogy intenzívebb testmozgást is végezzen (foic, kosár haverokkal, otthoni aktívabb edzés a saját testsúllyal és otthon is fellelhető eszközökkel), akkor nem lehet baj összességében. Ez az általános része…

Nyilván gép előtt van egyéb szabály is, ahogy mások is említették a megfelelő magasságú szék/asztal, megfelelő monitor, akár műkönny (én nem használok, szerencsére pislogok eleget… :slight_smile: ). És igen, érdemes néha egy kicsit felállni és nyújtózni egyet.


#9

Pedig én pont azt írtam… :smiley:
Fél óranként -> rendszeres
Átmozgatás -> testmozgás

Ha 8 óra ülést akarsz jóvátenni mozgással, akkor elég aktívnak kell lenned szabadidődben… :slight_smile:


#10

Nem kell ezt nagyon túlkomplikálni, mozogjatok sokat, sportoljatok, és ne üljetek a gép előtt egész nap. Ja és a monitort ne 25 centi távolságról nézzétek. :smiley: régen sokat fájt a hátam, derekam, azt hittem a napi 2-3 óra gépezéstől, de kiderült hogy az ágytól + elkezdtem kondiba járni.