Godot Engine - Egyszerű Játékfejlesztés


#1

Néhány egyszerű kérdésre pár válasz:

Mi ez a Godot Engine? - Ez egy szabadon letölthető és ingyenesen felhasználható modern 2D/3D játékfejlesztésre is alkalmas nyílt forráskódú fejlesztő eszköz és motor.

Mire képes a Godot Engine? - A legtöbb modern grafikai megvalósításra, effektre és fizikai szimulációkra, melyre egy Unity vagy UT4 motor is képes.

Miért használjam ezt a Unity vagy UT4 helyett? - Nem mondom, hogy ezt használd, de ha ismerkedni szeretnél a játékfejlesztés világával, mindenképp próbáld ki.

Miért érdemes kipróbálni? - Kezdő játékfejlesztőknek remek eszköz lehet megismerkedni a játékfejlesztés alapjaival. Rengeteg egyszerűen kezelhető előre definiált objektum segít a fejlesztés során, melyek programozásához egy python-szerű egyszerűen értelmezhető és kezelhető nyelv, a gdscript járul hozzá, vagy akár lehetőséged van az UT4 motor esetében ismert Blueprint-hez hasonló vizuális nyelv használatára is. E-mellett objektumorientáltsága lévén segít elsajátítani a manapság népszerű objektumorientált programozáshoz szükséges gondolkodásmódot is.

Mi kell hozzá, és honnét tudom beszerezni? - A teljes szoftver ingyenesen letölthető a https://godotengine.org/ címről. Érdekessége hogy telepítést nem igényel, egy futtatható fájlból áll, és nem éri el a 100MB-ot :slight_smile: Ezen kívül a steamen is elérhető Godot Engine név alatt, vagy a https://store.steampowered.com/app/404790/Godot_Engine/ címen. A steames változat több előre elkészített példaprogramot is tartalmaz.

Ha már megvan a progi, hogy álljak neki? - Youtube-on való keresgélés rengeteget segít. Ezt a csatornát tudom ajánlani: https://www.youtube.com/channel/UCNaPQ5uLX5iIEHUCLmfAgKg/videos
Igaz hogy angol nyelvű, de ha van némi angol nyelvismereted, akkor viszonylag könnyen érthető, és nagyon igényes tartalmakat készít az illető.

Mondanám, hogy az első Godot videókkal kezd (LINK), de mivel ezek egy korábbi változaton lettek felvéve, így nem minden működik úgy az újabb 3.1-es változatban, mint ahogy a régebbi videókban látható 2.1-es változatban, viszont ez a régebbi 2.1-es változat is letölthető a Godot oldaláról.

Ezen kívül segítségül lehet még a Godot internetes manualja (ami megtalálható pdf formában is), ha kérdésed támad valamivel kapcsolatban: https://docs.godotengine.org/en/3.1/
Illetve a steames verzióban rengeteg remek példaprogram is található, de azokhoz nem árt ismerni az alapokat.

UI @mods: korábban hoztam létre egy hasonló topicot “Játékfejlesztés GoDot-ban” címmel, amit le is zárhattok. Szeretném ha inkább ehhez az összeszedettebb oldalhoz jönnének a hozzászólások, tartalmak. Köszönöm szépen!


#2

2D-s platformer tutorial kezdőknek:


#3

Woow @thottee87, mint melyből az angyal :grinning: ritka hogy keresek valamit és KONKRÉTAN meg találnom, amit keresek. Köszi nagyon kösz. :smile:
Egyébként MacOs -en működik vagy csak Windows ? (Ha csak Windows akkor milyen mélyen kell a zsebembe nyúlni egy laptop-ért ami alkalmas erre?


#4

mac-en, linuxon és windows-on is működik


#5

És esetleg iPad- en is?:thinking:


#6

iPad-en vélhetőleg nem, de a fejlesztett játékok futtathatók iOS-en és Android-on is

mellesleg nem hiszem, hogy egy iPad megfelelő eszköz lenne erre a célra


#7

#8

Miért ajánlom inkább kezdésnek a Godot Engine-t, mint a Unity-t?

Első sorban a Godot Engine egy félprofi eszköz, mely nagyon komoly dolgokra is képes, és havi több mint 10.000$-ból fejlesztik megállás nélkül, mely mind adományokból jön össze. Népszerűsége és követőbázisa folyamatosan gyarapodik, és akik kipróbálták/használják elég jó véleménnyel vannak róla. Viszont nem pont ez az egyetlen ok, amiért javasolnám főleg kezdők számára.

Sokszor felmerült már itt a fórumon a téma, hogy milyen játékfejlesztő eszköz/motor lenne tökéletes kezdésnek. Többen, köztük én is javasoltam már a Unity-t, vagy akár az Unreal-t, mint népszerű fejlesztő eszközöket, de mindig volt bennem egy kis félsz:
Valóban ezekkel az eszközökkel kellene nekilátni megtanulni a játékfejlesztés alapjait?

Lehetne felsorolni előnyöket, hátrányokat. Az biztos, hogy egy Unity vagy Unreal motor használatát elsajátítani hosszú távon a piac jelenlegi helyzetét tekintve kifizetődőbb. Nem véletlen, ezek mind professzionális eszközök, és bár megtanulni őket talán szükségszerű is, de nem biztos, hogy kezdésnek a legjobb választás.

A Unity-nek van egy olyan tulajdonsága ami egyszerre előnye és hátránya, de inkább hátrányára válik a játékfejlesztés iránt vágyakozó emberek számára. Ez pedig a könnyen beszerezhető 3D modellek, és a viszonylag egyszerűen használható 3D szerkesztőnek köszönhető. Több olyan esetről hallottam, vagy láttam, hogy emberek komoly álmokat dédelgetve vágtak bele a Unity-be tapasztalatlanul, mondván komoly 3D játékot fognak készíteni, és mikor megtapasztalták hogy milyen egyszerű összerakni egy kezdetlegesnek nevezhető de mégis szép pályát kész modellekből, a játékfejlesztésbe vetett hitük még nagyobbra nőt, majd hirtelen tört össze.

Lehetséges, hogy a Unity 3D teljesítményben kiemelkedő, az asset store-nak köszönhetően könnyű beszerezni a kívánt játékhoz való összetevőket, de ezen előnyöket akkor érdemes inkább csak kihasználni, ha már van némi tapasztalatunk a játékfejlesztés másik részével, magával a játék fejlesztésével.
Egy pályaszerkesztés nem egyenlő a játékfejlesztéssel, és a Unity inkább csak illúziót kínál a kezdők számára, mint sem igazi segítséget. És itt jön képbe a Godot.

A Godot manapság OpenGL ES Api-jának köszönhetően 3D-ben nem nyújt akkora teljesítményt mint a Unity (bár ez a következő fő verziótól talán változni fog Vulkan-ra való portolása végett), viszont sok tapasztalt ember véleménye szerint nem is feltétlen 3D-ben érdemes belevágni a játékfejlesztés összetett világába. 2D-ben ugyanolyan ötletes játékokat lehet készíteni, mint 3D-ben, ha nem ötletesebbeket. Illetve sokkal egyedibbet, mert bár a kész 3D modellek jó dolgok, ha igazán egyedi játékot akarunk készíteni, a 3D modellezés már lényegesen bonyolultabb, mint 2D-ben megrajzolni valamit. Nem mellesleg 2D-re is rengeteg kész assetet találhatunk a neten, és nem kell hozzá más, mint pl google képkeresőbe beírni: “2d sprite animation” (LINK)

A Godot 2D-ben igazán jó. Nagyon egyszerűen lehet vele látványos dolgokat készíteni. Mozgatni képeket akár valósághű fizikai szimulációk mellett. Lényegesen egyszerűbben juthatsz el arra a szintre, hogy egy valódi játékot tarts a kezedben, ami a Te munkád eredménye. Persze tanulni a Godot esetében is kell, mert a játékfejlesztés nem játék, hanem munka, de épp ez az ami a Godot előnye a Unity-vel szemben, hogy tanít. Felépítéséből adódóan látványos módon kényszerít rá arra, hogy objektumorientáltan tudd elképzelni azt amit játéknak nevezünk, és ez az amiért inkább ajánlom tapasztalatlan, de játékkészítésben érdekelt emberek számára inkább a Godot Engine-t.

Nem eltitkolt célom ezzel az egésszel, hogy olyan embereket akiket érdekel a játékfejlesztés, tényleges játékfejlesztésre buzdítsak. Baromi jó lenne ha Magyarországon is egyre több indie játékfejlesztő csapat látna napvilágot, de ehhez nem illúziót szeretnék kínálni, hanem segítséget, és az alapok elsajátítására a Godot egy remek eszköz. Biztos vagyok benne, hogy lényegesen előbb képes lehetsz össze rakni vele egy valódi játékot, mint Unity-vel, ha korábban nem tanultál pl. programozást.

Persze ha valaki megteheti, Grőb Attiláék Planet Taxi nevű Unity-s képzése remek alapot tud nyújtani, de ha egyelőre csak otthon van lehetőséged foglalkozni a témával, nem mondom hogy egyáltalán ne foglalkozz a Unity-vel, de talán az elején jobban jársz ha más egyéb eszközzel, mint pl a Godot Engine, kezded el megismerni, hogy miből áll össze egy játék fejlesztése.


#9

Én azt hiszem Unity pártinak mondhatom magam, viszont ez után úgy gondolom megismerkedem a Godottal is. :wink:


#10

Egy próbát mindenképp megér. A Unity rengeteg kész dolgot ad (vagy legalábbis az asset store, ahol mások megcsinálták helyetted a munka azon részét). A Godot meg inkább fasza eszközöket arra hogy magadnak is megtud csinálni. Tapasztalat szerzés céljából mindenképp megéri.

Amit én hiányolok a Godot-ból az a beépített 3D-s Terrain szerkesztő. Teljesítmény szinten (nem eszközfelhozatalban) a Godot 3D-s része kicsivel gyengébb. Egyszerűen kevesebb képkockaszámot produkál összetett dolgok esetén. Majd talán Vulkan alatt ez is jobb lesz, viszont addigis a technológiák megismerésére nagyon jó.


#11

Üdv ismét. :slightly_smiling_face:
Esetleg tudnál tanácsot adni kezdö játék/web fejlesztőknek, erre a célra is alkalmas laptopot ?


#12

Hát az attól függ milyen kaliberű játékról van szó. Webes felülethez szerintem egy mezei laptop is elegendő, de egyszerű 2D-s játékok fejlesztésére is. Nekem simán fut a Godot egy 80.000 ft-os i3-as gépen 4GB ram-al. Ilyen szintű fejlesztésnél talán nem is a hardver jelent gondot a laptopok esetében, inkább a kisebb kijelző. Persze komolyabb projektekhez erősebb gép kell, de gondolom hogy nem a GTA6-ot szeretnéd megcsinálni :slight_smile:

Illetve fejlesztő alkalmazástól is függ. Mert pl. egy Unity-hez nem árt az erősebb gép. Amit viszont mindenképp ajánlani tudnék, az egy SSD. Manapság elengedhetetlen a gyors munkához.


#13

Esetleg egy NAS is? Egy 1080p monitorral?
Ez ?


#14

Minden ami segíti a munkádat előny. Ha egy NAS segíti, akkor az is az. A nagyobb monitor szerkesztő munkákhoz nem árt, vagy esetleg egy ultrawide.


#15

A NAS-t tudom használni pc-ként is? Egy ilyenre gondolok.


#16

Ezt most nem teljesen értem. A nas adattárolásra van, de ha arra gondolsz, pc-t tudsz használni nas-ként.

Közbe látom az “ilyenre” egy link. Az egy dedikált nas, nem pc. Bár ezek általában arm procira épülnek, és van saját oprendszerük is, de nem pc-k.


#17

Értem, ne haragudj de eddig mindent egy régi MacBook-on csináltam de az pár hónapja tönkre ment. Viszont akkor ez a dedikált nas önmagában alkalmas lenne erre?


#18

Nem. A dedikált NAS-ok nem ilyesmire vannak kitalálva, célgépek, egy adott dologra jók, amit gondolom nem kell részletezni, hogy micsoda.


#19

Oké, akkor marad a laptop vásárlás, köszi.
Esetleg van ötlet arra hogy melyik laptopot válasszam ?


#20

Esetleg stick ?