Oktatás - Vélemények a fontos, nem fontos dolgokról


#1

Sziasztok! Úgy gondolom ez egy aktuális téma. Ha már volt, akkor bocsi, szóljatok és törlöm.
Szerintem van néhány tantárgy amiket nem kéne eröltetni. Kíváncsi lennék a srácok és mondjuk a twitch chat véleményére is.
További szép napot! :slight_smile:


#2

Szia!

10.-es vagyok, egy gimnáziumban. Szerintem a kézségtantárgyak nem vmi fontosak, általában nekem unalmasak. Ha semmiképpen nem is lehet “eltörölni” őket, akkor legalább jegyet ne kapjunk belőlük, mert egyrészt így is van elég másik tantárgy, amit muszáj tanulni, az pedig a másik, hogy az osztály 95%-a még így sem tanul meg semmit, szóval így egy dolgozatnak azon kívül, hogy mindenki fejleszti a puskázási képességeit/kap egy egyest nincs túl sok értelme.

A kémia még 7.-ben és 8.-ban viszonylag lekötött, mostanra viszont már elvesztettem felé az érdeklődésemet.
Egyszerűen egész órán úgy érzem magam, mintha mindig az éppen aktuális órán egy új nyelvet kezdtem volna el tanulni. :smiley: Nem mellesleg ez a tantárgy sokaknak nagy mumusa. Szerintem ésszerűbb lenne ha az alapszintet részletesebben megtanítanák, minthogy a középszintet erőltessék…

Az irodalommal az a bajom, hogy ebből is rengeteget kell tanulni, de ha ez nem lenne elég, akkor a hab a tortán az, hogy még logika sincs benne, szóval csak magolni kell, és max. a lexikális tudásod bővül. Egy ideig… mert aztán úgyis elfelejted. Ennél a tantárgynál persze az is közrejátszhat nálam, hogy még a tanár is unja, amit tanít, olyannyira, hogy egy kávé mellett is képes ásítozva perceket szundítani, aztán benyögni, hogy csak elkalandozott a gondolataiban… De amikor nagyon nincs kedve bármit is csinálni, akkor felosztja az osztályt kb. 6 csoportra, és mindegyik csoportnak elemeznie kell egy verset, amíg ő csak ül a székében, iszogatja a kávéját egy darabig, majd elalszik… Szóval lehet, hogyha érdekesebbé tenné a tanár az órát, illetve itt is egy kicsit szelektálva lenne, hogy mi a fontos, akkor talán jobban érdekelne ez a tantárgy is. :roll_eyes:


#3

Teljesen mértékben egyet értek veled kedves @alexvezer. Nálunk rettenetesen erőletetik a készségtantárgyakat (Debrecen, Tóth Árpád Gimnázium). És ez akkor zavaró főként, amikor egy nap 3 tz, ja meg még rajz témazáró felelés. Néha vicc az egész, viszont ki tud készíteni.


#4

Milyen ismerős… :frowning:


#5

Szia,

én már túl vagyok a gimnáziumi éveimen, így vissza nézve én onnan közelíteném meg, hogy mi az ami nincs, pedig lehetne/kéne, hogy legyen.
Alapvetően vannak tantárgyak amikből nem valami sok emlékem van, mindig megtanultam akkor amikor kellett de ennyi. Persze biztos van akinél működik a mostani oktatás is, és sok mindent igazán megtanul akkor is ha az később nem kell majd, kérdés számomra ennek mennyi értelme van…

Éppen ezért én egy gyakorlatiasabb oktatást látnék szívesen, ahol sokkal több marandó készséget, kompetenciát illetve tudást lehet szerezni, amelyekre szüksége lesz mindenkinek az életben. Most is van persze ilyen, példának okán nálunk irodalom órán sokszor kellett csapatba dolgozni, osztály előtt érvelni, előadni valamit…stb.
Ezek olyan dolgok amiket észrevétlenül tanul meg az ember, mivel nem a könyvből tanulod meg hogyan kell (az max segíthet), hanem tapasztalati úton szerzed meg a tudást. Szvsz ez a leghatékonyabb módszer a maradandó tudás megszerzésére. Mint amikor megvágod magad a késsel. Mondták mindig, hogy óvatosan használd, talán még láttad is ahogy más megsérül, de amikor neked sikerül az egészen máshogyan tudatosul. :smiley:

Ezzel együtt persze sok mindenről le kéne mondani amit most bele akarunk nyomni a fejekbe, hogy legyen normálisan idő ezekre. A kérdés ki mit gondol, mire kéne megtanítson minket az iskola.

Konkrét példa a mostani órákhoz. Vegyük a kémiát, valószínűleg mindenki a kísérleteket szerette a legjobban, mert ott történt valami, izgalmas volt, és nem a könyvet néztük ahol képeken mutatják mi történik. Nos ilyesmikre kéne koncentrálni szerintem, tulajdonképpen a főzés is tiszta kémia, simán lehetne így “tanulni”. Egészen más élmény lenne, érdekesebb és hasznosabb is, év végére beadandó házi lenne, hogy mindenki főzzön egy vasárnapi ebédet… :joy: (persze ez csak vicc)
Fizika tanárunk nekünk azt mondta: “Én is sokkal szívesebben hoznék egy mikrohullámú sütőt az órára, hogy szétszedjük, egy egész éves tananyag lenne benne, de sajnos nem lehet…” Valószínűleg lenne akit ez se érdekelne, de azért sokkal lelkesebb lenne a diák ha így menne el a tanóra.
Testnevelés, szólhatna igazán arról, hogyan neveljük a testünket, a mozgás mellett tanulják meg érteni a test jeleit, streszt oldani, helyesen ülni, ha már manapság ennyi ülő munka van…stb

Ha valaki pedig úgy látja érdekli valamelyik, akkor ott van fakultáció, és ott már lehetne egész órán számolásokkal meg képletekkel foglalkozni.

Én valami ilyesmit tudnék elképzelni, persze nincs ötletem mindenre, azt hiszem az nem is az én dolgom**, ez csupán egy elképzelés**. Próbálja mindenki megragadni a lényegét annak amit írni szerettem volna és ne azt, hogy “aham… és erre hogy lenne ideje a tanárnak”…stb. Ha lenne egy hasonló elképzelés az oktatási rendszer megváltoztatására akkor abból kéne kiindulni, és ehhez igazítani a tanóra hosszát, a tanár felkészülési idejét…stb. úgy, hogy az mindenkinek élhető legyen.

#álomvilág :smiley:

Kíváncsi vagyok ki mennyire ért egyet, mennyire lenne egy ilyesmi elképzelés hasznos vagy sem.
Érdekel az is ha valaki teljesen máshogyan látja, és hülyeségeket írtam, ezek csak az én csökevényes gondolataim. :smiley:


#6

Kedves @vmarci17. Teljesen egyetértek veled. Talán a gyerekek sem lennének ennyire leterhelve. A fizika óra például nálunk dög unalom. Semmi mást nem csinálunk, csak képleteket írunk le. Amikor azt mondja a tanár úr, hogy akkor nézzünk meg egy kísérletet, akkor mindig felcsillan a szemem… de utána rájövök, hogy ezt mind csak szóban tesszük meg. Kémia egy fokkal jobb. Néha kísérletezünk, de csak elvétve. Alapjában kéne megváltoztazni ezt a rendszert, nem csak az apró hibákat kiszűrni.
Egyébként nagyon örülök, hogy ilyen jót lehet itt beszélgetni erről a témáról. Jani és Pisti véleményére is kiváncsi lennék.


#7

Oktatásról már többször is volt szó HH-ban, azt meg nem mondom melyikben, keress rá itt fórumon is hátha más is kereste már.
Mondjuk nem teljesen ilyenről folyt a beszélgetés ha jól emlékszem. De biztos nem veszik elő ezt megint mint HH téma.


#8

Rajz témazáró? Rly? Wtf? :smiley: Ilyenkor örülök annak, hogy jövőre fogok végezni(5 éves a suli, 4 évesnél idén érettségiznék) és nem gimiben, hanem (még) szakközépben. :smiley:


#9

Igen. Rajz témazáró felelés. Vicc az egész. És az a legjobb, hogy full komolyan is veszi ezt.


#10

Sziasztok,
Volt már oktatással kapcsolatos téma, igaz nem teljesen ilyen felvetésekkel, de mindenképp megér egy misét a téma. Előre szólok ez a komment hosszú lesz! :smiley:

Már egy ideje elhagytam a gimit, de némi bennfentességem lévén gondoltam beszállok a beszélgetése, földrajz-történelem tanár végzettségem van :smiley:
Alapvetően abban egyet tudok érteni, hogy sokminden van itt amivel egyet tudok érteni, de mindennek van másik oldala. Egyrészt a tanárok nem szablyák meg a tanítandó anyagot, meg hogy mit kelljen osztályozni, de ígyis sokat tehetnek azért, hogyan tanítják azt. PL.: volt tesitanárom gimiben egész évben csak bemelegítést kért óra elején aztán mehettünk vmilyen csapatsportot játszani (ált foci, röpi és kosár volt a választék) és félévente 3x csináltunk vmi felmérést, jegyet kb úgy kaptunk h aki sportol meg komolyabban veszi az 5, aki leszarja de hoz felszerelést meg rendesen megcsinálja azt a minimumot amit kér a tanár az 4, aki meg még azt is leszarja h hozzon felszerelést az 3. Készségtárgy és még nekem se volt rossz emlékem róla, pedig én utálom a legtöbb sportot űzni. Sajnos nagyon sok az öreg tanár, egyre kevesebb a fiatal, hogy miért arról órákat lehetne beszélni, a lényeg hogy az öregek már nem tudnak alkalmazkodni a megváltozott tanulói igényekhez, a fiatalabbak meg hát kevesen vannak, befolyásuk meg még annál is kevesebb.

Egy másik része z egésznek, hogy a legtöbben, bármennyire is állítják az ellenkezőjét, még gimiben se tudják eldönteni mihez kezdjenek az életükkel, a saját tapasztalataim alapján még egyetemen se…így szélesebb palettát kell kínálni, ha csak egy ember lesz aki azzal menne tovább de nem tanítanák neki az már gond lenne, ígyse sokan mennek kémiából vagy fizikából érettségizni meg továbbtanulni :smiley:

Az is biztos, hogy sok olyan dolgot meg kell tanulni egy-egy tz-re amit nem fogsz használni soha, ezt mi tanárok is tudjuk, kulisszatitok: miből áll a tananyag:

  1. alapműveltség (ha tudod még nem vagy zseni, ha nem akkor mindenki hülyének néz)
  2. gyakorlati ismeretek (magáért beszél)
  3. jó ha tudod rész (ha továbbtanulsz ezzel akkor kötelező, ha nem akkor se árt, mert felhasználható)
  4. valaki azt gondolja/hiszi hogy ez kell ( lehet politikai döntés, tanári preferencia, nevelési célzatú anyag) / ide még sorolható a lakhelyhez kötött ismeret ( ez lehet ország vagy város ismeretének részletezése is)
  5. ami soha nem fogsz használni, de akkor minek van (másodfokú egyenlet megoldóképlete :smiley: ) na ez azért van mert ezt el lehet felejteni és igazából nem azért tanítják mert tudni kell hanem hogy megtanuld és csak azért tanulnád meg mert kérdezik…tudom paradoxonnak hangzik de nem az :smiley: minden amit használsz és megtanulsz fejleszti az agyadat/elmédet, annak bizonyos területeit, készségeket fejleszt amik fontosak, minél többet használod a bonyolult matematikai egyenleteket, tanulod meg a miértjüket annál jobban fejlődik a matematikai készséged, aminek az előnye az lesz, hogy az alapműveleteket sokkal gyorsabban tudod pl megoldani, esetleg fejben is, fejlődik a logikád stb., így az értelme a másodfokú egyenlet megoldóképletének nem az hogy tudd, hanem hogy használd háziban, órán, ha megérted miért ez a képlet az mégjobb, és akkor fejlődsz vele

Én úgy vagyok vele, hogy lenne amit kivennék a tantervekből, tárgyat nagyon nem törölnék el, inkább csökkenteném az óraszámát, vagy nem osztályoznám, vagy választhatóvá tenném, pl hogy nincs tesi a suliban, de vmilyen sportra kötelezően járnod kell heti 2x és választhatsz hogy mire, mint az egyetemen; amit mindenképp változtatnék, a tanítás mikéntje, de erőszakkal nem változtathatsz meg egy tanárt se aki sok x éve tanítja már a tárgyát…
Mindent lehet élvezetesen tanítani akarattal és némi többletpénzzel, az utóbbi elfogyott vagy inkább sose volt :smiley: (utalva ezzel a miért nincsenek kísérletek kémiaóránra)


#11

Szerintem addig felesleges ilyenekről beszélni, hogy mi a fontos és mi nem, amikor szakmákat szerezhetsz iskolában úgy, hogy azzal utána nem tudsz elhelyezkedni. Nálunk a karosszérialakatosok konkrétan úgy kaptak a kezükbe bizonyítványt, hogy autót max képen láttak. Ilyen gyakorlatok, meg vizsgák, hogy heggessz össze 2 lemezt meg kalapáljál. És ez nem egyedüli eset. Nem véletlen van a pályakezdőknek szinte minden interjún : Nincs szakmai tapasztalata stb stb, tisztában vannak vele, hogy amit tanítanak az általában lóf@sz. Én is leérettségiztem, van egy ecdl hez hasonló infós szakmám, kétnyelvű középfokú angol nyelvviszgám és mit dolgozom? Targoncázom, amihez kell egy másfél hónapos tanfolyam és 8 általános iskola. Az angolon kívül mehet minden a levesbe, mert nem tegnap volt a napja, hogy végeztem a sulival és a negyedére nem emlékszem pl az excellnek vagy az accessnek, de már egy weblapszerkesztés sem menne html kóddal. Mindenhol a “nincs tapasztalata” fogadott. Jó, nem panaszkodom, 250 környékén hazaviszek, igaz 3 műszakban, de elb@sztam éveket a tanulásra feleslegesen.


#12

Mindkettőtökkel teljesen egyetértek. @mihalyadam94 te tanárként főleg átlátod a helyzetet, és szerintem nagyon jogos dolgok amiket leírtál.
@szakinorbert1988 hát igen. Ma már az ember nem megy szinte semmire, még akkor sem ha megvan a háttértudása, és végzettsége. Talán ha nem ez lenne a szakképzésben, akkor szakmunkásainknak sem kellene Ausztriában melót vállalniuk.


#13

@mihalyadam94 Végigolvastam, amit írtál, és tök igazad van! Ez az 5-ös “tudásszintlépcső” (új szó) kifejezetten tetszett, mert egy ehhez hasonló mindig volt a fejemben, de még sosem fogalmaztam meg, de szinte pontról pontra mintha az én véleményemet írtad volna le ezzel kapcsolatban. :wink:

Nagyon sajnálom azt, hogy nálunk a tesiórát is komolyan veszik, és ezért 2,7-re állok. Na most, ha ez még nem lenne elég, akkor írom, hogy mindezt úgy, hogy sosem utáltam sportolni, sőt már 4 éves korom óta folyamatosan sportolok vmit, ha nem is versenyszinten űztem egyiket sem, de komolyan vettem és csináltam, amíg azzal foglalkoztam. (Először tornaedzésekre jártam és úsztam, aztán karatéztam (nem verekedős), majd úsztam és teljesítmény-túráztam (maratonok, 50km) most pedig kondiba kezdtem járni.) Szóval ha nem is mondhatom magam izmosnak, de sztem nem vagyok egy esetlen gyerek. ÉS mindezek ellenére az összes felmérésem (ami nem a tanár hibája, mert országosan így van mindenhol) vagy 2-es, vagy 1-es.

Ének órán a tanárnő azért vmennyire érzékeli, hogy nem ez mindenkinek a kedvenc tantárgya, szóval annyira nem is erőlteti, csak annyit vár el, hogy ne telefonozzunk, meg beszélgessünk. (Bár legutóbb, amikor egy “musicalt” néztünk meg amiben a Kékszakállt dolgozták fel, és ezt egy sztereó 1W-os hangszórón kellett végighallgatni, na az nem volt kellemes, de folyamatos röhögés nélkül sem bírtam ki, mert a filmben néha teleportálgattak a szereplők a “rendkívül erős” hardver miatt.)

A rajz tanárnőnk legalább rendes, Ő az, még 2 tanárral együtt teljesen megérti a helyzetünket, és amikor életünk első órája volt Vele, akkor körbement mindenkit megkérdezni, hogy mi a baja az iskolával.

@szakinorbert1988 A Te írásodat is végigolvastam, és ezekkel is egyetértek. Van olyan ismerősöm, aki szintén targoncázik 3 műszakban, és látom is rajta, és szokott is róla mesélni, hogy mennyire nem könnyű, idióta a főnöke, mindenki rendetlenséget hagy maga után, amiért Őt cseszik le… :frowning:
Mindezek ellenére viszont a lehető legkellemesebb munkát kívánom Neked és persze @mihalyadam94, Neked is! :wink:


#14

@alexvezer nekünk a tesióra itt gimiben 10 perc melegítésből, 30 perc játékból és 5 perc levezetésből áll. De a többi készségtantárgy borzalom.


#15

Milyen jó Nektek! :roll_eyes:


#16

Szerintem a jelenlegi tantárgyakból vannak amik valamikor valakinek hasznosak lehetnek,de vannak olyan tananyagok is amik (szerintem) nem biztos hogy valaha is használni fogunk. Ezeket ha kivenni nem is maximum nem kell annyira részletezni. Példának mondom hogy matekból hasznosak térgeometria,síkgeometria, az alapműveletek, gyökvonás,hatványozás esetleg logaritmus.
De szerintem amiket nem igazán fogunk használni az vektorok (irányvektor,normálvektor)
Történelemből szerintem azért a saját hazánk történelmét, föbb évszámokat történéseket tudni illene, meg hogy mikor mit ünneplünk, hogy ha valakit megkérdeznek a Mohácsi vész, 48-as vagy 56-os forr. (stb) évszámáról nem mondjanak valami írtó hülyeséget. Tehát a hazánk történelmét azt elörébb sorolni és mondjuk a külföldi történelmet kicsit háttérbe szorítani. Most hírtelen így ennyi jutott eszembe.


#17

Nos, lusta vagyok, ezért nem olvasom végig az eddigi hsz-eket, de leírnám én hogyan látom.

Irodalom: unalmas és érdektelen. Az irodalom művészeti értékének felismerése és megszerettetése helyett életrajzokat, verseket és szövegrészleteket magoltatnak. A versmagoltatást még megértem, mert vannak versek, amiket jó ha az ember megtanult, még ha nem is emlékszik rá tisztán, de azért ennél több lenne a cél.

Történelem: A történelmünk során nagyon sokszor “elnyomás”-ba kerültünk, ennek következtében a valós történelem többször átíródott, ami a valóságra fényt deríthetne azt vagy megsemmisítették vagy elrejtették és hozzáférhetetlenné tették. Az elferdített. torz történelem tananyagot ahelyett, hogy felülvizsgálnák és kijavítanák, jórészt egy az egyben továbbtanítják. Szilárd meggyőződésem, hogy a történelemtananyag jó része kamu és nem tudjuk melyik, innentől kezdve nincs miről beszélni. Nem illene valakit azért “büntetni”, mert a hazugságokat nem nyeli be és nem tanulja meg…

Matematika: Jó és szükséges. A gondolkodásmód átadása, a számítások menetének megértetése lenne a cél, ez a tanulók jó részénél nem sikerül, ami a tananyag, a tanár és a tanuló közös hibája.

Kémia: Jó lenne, de csapnivaló. Mi sem bizonyítja jobban, mint hogy mindig rossz jegyeim voltak belőle, mégis az ELTE TTK Kémia BSc szakára járok. Nyugodtan kijelenthetem, hogy az általános és középiskolás kémia tananyag és tanterv hibás, amin nálam a tanárok sem segítettek. A tananyag rengeteg felesleges és az átlag ember számára érdektelen dolgot tartalmaz. Minek tanítanak pl kvantumszámokat középiskolában? És ez csak egy példa a sokból.

Informatika: Nálunk ez a microsoft office alapismereteket jelentette, ennyinél meg is állt. A számítógépek 10 éve elavultak, a tanárok és a tananyag sem kivétel.

Rajz: Nem kéne osztályozni, lehetne fakultatív.

Tánc és dráma: legyen fakultatív!

Testnevelés: A tanterv jó, a tanárok alkalmatlanok és leszarják (ami érthető, de attól még ez probléma). A férfi tanárok egy része hajlamos elküldeni a fiúkat focizni és a lányokkal foglalkozni…
Milyen ironikus, mikor egy testnevelés tanár elhízott, nem?
Aki edzésre jár az szerintem kaphatna felmentést tesiből, hogy ne húzzák feleslegesen az idejét.

Földrajz: Hát nem tudom, nekem sok értelme nem volt. Amit fontosnak érzek azt tudom, bár arra 1 év tanulás is elég lett volna, a többit meg majd úgyis megtanulom, ha szükségem lesz rá (mint mindent).

Nyelvtan: Fontos! Leginkább a hejesírás (kappa) fontos. A nyelvtörténet lényegtelen, ha finnugor elméletet tartalmaz, akkor egyenesen kerülendő… (nem tudom benne van e még, ha igen, kérdezném: Hányszor kell még cáfolni, komolyan?)

Idegen nyelv: Az angolt kötelezővé tenném, a többit fakultatívvá, az oktatási módszereket kicsit át kéne dolgozni. Aki ma nem tud angolul, az egy alapvető készségben hiányos és az interneten lévő temérdek hasznosabbnál hasznosabb információhoz nem fér hozzá, szar lehet neki, meg nekem is, mert nem tudom elintézni egy linkkel az ismeretterjesztést.

Amely tárgyról nem írtam az vagy nem jutott eszembe vagy nem véleményezném.

Szerk: Ja, igen: Az általános iskola jobb lenne, ha 10 osztályos lenne és utána lehetne specializálódni. A középiskolai utolsó éveimben nagyon nagy nyűg volt olyat tanulni, amit nem akartam. Nem is tanultam meg, csak átevickéltem belőlük. Ó, ha azt az időt számomra hasznosabb tárgyakra fordíthattam volna!


#18

@brandon_41 Én matek-történelem szakra járok, ezért érthető hogy számomra fontosak a törivel kapcsolatos dolgok. Kedvenc tantárgyam is ez. Köszönhető a tanáromnak is egyébként. A matekot is nagyon kedvelem, szerintem érdekes dolgok vannak benne. Nekem például nagyon jó érzés rájönni valaminek a logikájára.

@Miki Egyetértek a leírtakkal. Habár a mi iskolánkban külön lány, és fiú testnevelés óra van. És a tanárunk egy 55 körüli pali, nem elhízott, sőt nagyon is sportos. Szinte minden órán foci az óra fő része.

Történelemből lehet van olyan, ami el van ferdítve, de engem akkor is érdekel. És főleg azért, mert ha azt gondolom valamiről, hogy el van ferdítve, akkor utána tudok rajta gondolkodni, hogy vajon hogy is lehetett ez.


#19

Nem általánosítva írtam amit a tesitanárokról, de előfordul, amit említettem.
Sose szerettem focizni, se röplabdázni és kézilabdázni se. A floorball egész szörakoztató volt, de akkor sem a játék kellene a fő rész legyen. Mozgáskultúrát, mozgásminőséget, állóképességet és erőt, mobilitást, ilyeneket kellene fejleszteni, a játékok jók lennének kiegészítésnek. Nem lenne rossz, ha megtanítanák az embert húzódzkodni. Vagy megcsinálni egy szabályos fekvőtámaszban karhajlítás nyújtást (nagyon ritka a szabalyos kivitelezés az átlagemberek körében). Kötelet mászni láb használata nélkül. Kézenállni, akár szabadon. Sorolhatnám.


#20

Igazából mozoghat a gyerek akármennyit heti 5-6 órában, ha utána megy rossz esetben a menzás főzelékért mégrosszab esetben a legközelebbi mekibe.
plusz Életmód, táplákozás-elmélet 0.