Riva tuner FPS lockolás miért okoz screen tearing-et?


#1

Üdv!

Szerettem volna felvenni egy játékot OBS-sel (2005-ös játék, rFactor). De egyszerűen laggolt a felvétel. A videokártya 3D-je 100%-on volt használva feladatkezelőben nézve, ezért akartam leszabályozni az FPS-t, hogy a játék feleslegesen ne fusson 400 fps-sel, és úgy már talán bírta volna a GTX 1050 Ti a játékfelvételt. De mikor lelockoltam a játékot a Riva Tunerrel, valamiért előjött ez a screen tearing. Miközben elvileg az fps lockolás pont, hogy ennek a teljes eltüntetésére is szolgál (tudtommal, de ha nem is, most az mind1). Kérdésem, hogy ez mitől lehet?
A jelenséget próbáltam felvenni OBS-sel is, mert printscreen-nel, de a felvételeken valamiért egyáltalán nem látszott, hanem csak külső szemmel látszik a probléma, ezért mobillal vettem fel, illetve fotóztam le a jelenséget. Nem a legjobb minőségű felvételek, de szerintem az alapján látszani fog a screen tearing, amit mondtam:

A képeken bekarikázta, ahol a legjobban látszik a jelenség.

Videó róla:

A kék-fehér csíkot érdemes figyelni az autó előtt, ott látszik elég jól a dolog. Engem ez speciel nagyon idegesít, még ha nem is laggol a játék, mégis olyan érzése van az embernek, mintha laggolna, és borzalmasan irritáló.

Ui.: 75 HZ-es a monitorom, ezért 75 fps-re szabályoztam le a játékot, pont, hogy screen tearing véletlenül se lehessen, meg ez így a legoptimálisabb is.

Köszönöm a segítséget.


#2

A max fps lockolásnak valójában nincs sok köze a tearinghez. Tearing akkor fordul elő, ha a képfrissítés és a kapott fps mennyisége nem egyezik meg. Ez akkor is előforuldhat, ha jóval több fps-t kap a monitort, de akkor is, ha épp kevesebbet.

A tearing kiszűrésére a Free és Gsync való.


#3

De nálam, pont hogy megegyezik most a hz meg az fps. És mégis van ez a screen tearing. Bezzeg mikor 500 fps-t kapok a 75 hz-es monitoromon, akkor nem tapasztalok ilyet, pedig pont, hogy akkor kéne… Ezt nem értem.


#4

A scanline sync-el kísérletezz (szintén rivatuner)


#5

Biztos hogy 75Hz-en van a monitor?


#6

Igen, ara van beállítva mindenhol, ahol csak be lehet.
Habár pár játék, meg a Windows is 74 Hz-et ír, azt nem tudom miért lehet.
75-1 75-3 75hz-2


#7

Hát, azon, hogya win rosszat ír ki, nem kell fennakadni :smiley: ki lepődik meg már ezen… XD :smiley:
Egyébként valószínű nem a rivatuner okozza ezt, valami más lehet szerintem a dologban. :thinking:
Ami nagyon fontos, látom hdmi -vel van összekötve. Egészen pontosan milyen az a hdmi? Nagyon könnyen lehet, hogy az okozza a tearing -et, mivel lehet, hogy nem tud átvinni 75hz -et a monitorra, hiába lenne képes a kártya, illetve a monitor is rá.


#8

Kérdés: Freesynces a monitor, miért nem kapcsolod be azt? Megoldaná a gondot valószínűleg. Csak Egy Display port kábel kell.


#9

Szóval 400 fps-t gond nélkül átvisz, de 75-öt már nem bír?


#10

Általában játék közben is két monitort használok, és úgy nem tudom, hogy működne-e a FreeSync. De nekem nem oldaná meg a problémámat a FreeSync. Eleve azért próbálkozom FPS lockolással, hogy tudjak OBS-sel felvenni jó minőségben játékot szaggatás és pixelesedés nélkül. Ha jól tudom, a FreeSync meg pont nem lockolja az FPS-t, hanem a monitor Hz-ét változtatja, vagy valami ilyesmi, de a lényeg, hogy nem lesz tőle kisebb a videokártya kihasználtsága, és nekem pedig pont ez a célom, hogy maradjon az OBS-nek is szufla.

Egy 2005-ös játékot képtelen vagyok felvenni OBS-sel, mert a videokártya 100%-on pörög és 450 fps-sel fut a játék. Na ezt akarom megoldani, hogy nekem ez a játék mondjuk csak 60-70-80 fps-sel menjen, és így bőven marad elég szufla a videokártyában, hogy a felvétel is szép legyen. De ha bármit nem jól tudok a FreeSync-ről, nyugodtan javítsatok ki. De nekem most az a fő kérdés továbbra is, hogy miért van ilyen jelenség a Riva Tunerrel, míg másoknak működik szépen.


#11

Most találtam angol fórumon egy olyan hozzászólást, hogy az MSI Afterburner nélkül próbáljam meg futtatni a Riva Tunert, mert pár játéknak meggyűlik a baja az MSI Ab-rel. Hát próba cseresznye, próbálkozom ilyen-olyan dolgokkal. Ha meg nem találok megoldást, akkor marad a vsync, aminek viszont vannak hátrányai…pl. ablakos módban nem működik, és nekem van pár játék amit úgy kell játszanom (pl. az olyan játékokat, amik nem szeretik, ha leteszik őket tálcára)


#12

Attól még, hogy 75 fps-re lelimitálod a játékot, nem fog megszűnni a képtörés.

A megjelenítők csak megközelítőleg, 99,5% ban tudják tartani a kiírt frissítési frekvenciát, és mivel a RivaTuner FPS limitálója se tökéletes, a két érték (FPS és frissítési frekvencia) csak nagyon ritkán fog egyezni. Ezért találták ki a G-Sync-et meg a Freesync-et, amik a frissítési frekvenciát az fps-hez igazítják.

Ha nem akarsz Freesync-et használni, akkor 3 opciód van:

  • Nvidia FastSync: Az Nvidia vezérlőpultban tudod aktiválni.
    Ez megoldja a képtörés problémát, viszont legalább a frissítési frekvencia kétszeresét ajánlott elérned FPS-ben ahhoz, hogy mikroakadás mentesen fusson a játék.

  • Hagyományos Vsync: Általában a játék opciókban, vagy ugyan csak az Nvidia vezérlőpultban tudod aktiválni.
    Ez is megoldja a képtörés problémát, viszont csérébe igen komoly beviteli késleltetést okoz, valaki érzékenyebb rá valaki észre se veszi, de ott van. Különböző beállításokkal ezt a késést lehet csökkenteni, de ha van rá mód, inkább el kell kerülni a használatát.

  • RivaTuner Scanline Sync: A RivaTuner programon belül az FPS limitálás alatt található ez az opció, viszont jelenleg tökéletesen csak 60hz-en működik(ha ezt a funkciót használod az FPS limitálót 0-ra kell állítani, a Scanline Sync-hez kezdésnek ‘-30’-as értéket kell megadni és ezt csökkenteni/növelni, ha látható maradt a “képtörés csík”)
    A lényege az, hogy fixálja és elrejti a képtörés “csíkját” a monitor nem látható tartományába, így gyakorlatilag G-Sync szintű input-lag és képtörés mentes lesz a játék. Ahhoz, hogy rendesen működjön a videokártya terheltsége nem lépheti át a 70%-ot(DX10-11 esetén), 40-50%-ot(DX12-Vulkan esetén), ha mégis átlépi, akkor az időre rendellenesen fog működni.


#13

400 fps-t semmilyen HDMI nem visz át. Még a 2.1 sem, vagy tudja a fene, melyik a legújabb.
A 2.1 is 8K60, vagy 1080p120-at tud átvinni ha jól tudom.
És amúgy ha nem megy ez a megoldás rivatunerrel, akkor scanline sync-et én is tudom ajánlani.


#15

A HDMI 1.4 10,2 Gbit/s-os átviteli sebességet támogat maximum 340mhz-en. Ez elegendő a: 4K@30hz, 1440p@60hz, 1080p@120hz felbontásokhoz.

A HDMI 2.0 18 Gbit/s-os átviteli sebességet támogat maximum 600mhz-en. Ez elegendő a: 4K@60hz, 1440p@120hz, 1080p@120hz+ felbontásokhoz.

A HDMI 2.1 48 Gbit/s-ot támogat maximum 1200mhz-en, ami már elegendő a 4K@120hz+ és a 8K@60hz-ez is.


#16

Ja, aha.
Akkor kicsit megkevertem. De az a lényeg, hogy 400 -at nem visz át, és továbbra is jó lenne tudni, hogy milyen HDMI -vel van összekötve a cucc. 2.1 lenne a legelőnyösebb, vagy valami DP.


#17

Az 1050ti-n 2.0-ás HDMI van, de az 1080p@75hz-et szinte minden HDMI kábel támogat, kivéve a nagyon régi 1.0-1.2 verziókat. A 400 FPS-nek alapból semmi értelme, nincs olyan monitor ami 400hz-es frissítési freknvecián üzemelne.


#18

Ha kell a szufla a felvételhez, marad a hagyományos Vsync, mivel ahogy az előző posztomban is írtam, a ScanlineSync nem fog működni magas videokártya terhelés mellett, az Nvidia FastSync-nél meg semmiféle FPS limit nincs, 100%-ban használja a videokáryát. Ablakos módban is működnie kell a VSync-nek, próbáld az Nvidia vezérlőpultból bekapcsolni a játék helyett.


#19

Max fpst kell lockolni 1-el a monitor képfrissítése alá, és bekapcsolni a freesyncet.


#20

Hát igen, át kéne váltania DisplayPortra, és a másik monitort átkötni HDMI/DVI-ra.


#21

Na ezt ki fogom próbálni, csak kell vennem majd egy display port kábelt :smiley:

De még mindig nem értem, hogy ha 400 fps-sel megy a játék, akkor nincs screen tearing-em, legalábbis egyáltalán nem érzékelem, ha meg lelockolom az fps-t a monitorom frekvenciájához, akkor meg játszhatatlanul screen tearingel az egész. Szerintem egy 75 hz-es monitoron a screen tearing jobban kéne jelentkezzen, ha 400 fps-sel megy a játék, mintsem ha 74-76 fps-sel megy. De ez is a windows 10 hibája, mert windows 7-nél nem kellett lockoljam az fps-t, hanem mikor 400 fps-sel futott a játék, valahogyan akkor is maradt az OBS-nek videokártya, hogy kódoljon és jó volt a képminőség. Persze nem akarom a win 10-re fogni az egészet, de hát régebbi OBS-ekkel is próbálkoztam már a win 10-en, és ugyanez, tehát csak erre tudok gondolni. Mindenesetre köszönöm a segítséget, legrosszabb esetben megleszek egy ideig a v-sync társaságában.