Tippek futáshoz

Sziasztok!
Elért a gondolat,hogy elkezdjek futni,hiszen nagyon keveset mozgok.
Kezdem érteni miért mondja mindenki,hogy a sport elengedhetetlen az egészséges élethez.
Lenne pár kérdésem.
Hogyan kezdjem el?
Mit csináljak futás előtt és után?
Mikor ehetek és mikor nem? (futás előtt vagy után,ilyenre gondolok)
Hidegben is futhatok-e?
Tippek megfázás megelőzésére hidegben futáshoz…
Illetve még olyan kérdésem is lenne,hogy tudtok-e ajánlani ingyenes,GPS-szel működő futó alkalmazást?
Valamint kéne egy viszonylag kényelmes futócipő,ami nem árt a gerincemnek.
Erre is várnék ajánlatokat… Az árakkal óvatosan. :smiley:
Előre is köszönöm! Köszi,hogy elolvastad!!

Ésszel és fokozatosan kezd el, lehet elsőre időhöz kötném és nem távolsághoz. Először 20-30 perc, olyan tempóban ami nem fáj, ha nagyon mozgás mentes éltből kezded akkor először inkább egy eröltetett tempós séta sebességéből indulj, idővel meg majd ahogy hozzászoksz lehet az időt növelni 40-60 percre. (hobbi szintnél nem növelném ezen túl az időtartamot)
Bemelegítés és nyújtás előtte és utána a sérülések elkerülése és az izomláz mérséklése miatt. (nézz utána neten, YT-on, biztos találsz ilyen tartalmat)
Enni előtte úgy, hogy vércukrod le ne essen, de kiadós kajálás után 1-1,5 órát illik emészteni mielőtt nekiindulsz, ha ez nem megy valami olyan csokit, szeletet ami ad cukrot a mozgáshoz, utána majd eszel. Utána majd érezni fogod mikor tudsz enni, erre nincs “szabály”.
Futni bármikor, bármilyen időben lehet, de megfelelő ruhában. Télen, egész komoly hidegekben is lehet futni, de oda már kell némi tapasztalat. Nem a megfázás a gond, amég futsz a testhő melegen trat, megfelelő ruhával komoly hidegekben is futhatsz (nekem volt, hogy a sapka pereme télen a fülemnél megfagyott). A gond akkor van amikor megálltál és már nem termelsz annyi testhőt, na akkor lehet gyorsan megfázni télen. Ha “háztól házig” futsz ezzel nem lesz gond, ha kocsival mész valahova és nincs fűtött öltöző akkor lehet a futás után megfázni a kihült kocsiban.
Tracking app rengeteg van mára, én évekkel ezelőtt az Endomondo-t használtam, de az megszűnt, vagy átnevezték vagy beolvadt (nem tudom pontosan). Keress rá neten neked melyik a szimpatikus.
Ruházat terén én most minden sportnál a Dechatlon-t ajánlom (feltéve, hogy van a közeledben) DE még a ruhákból vannak tuti márkák cipőnél mindenkinek más lesz jó. Testsúly, felület amin futsz, futó technika, lábforma … annyi mindentől függ, hogy ki kell próbálnod, vagy olyan boltot kell találnod ahol tényleg értik amit árulnak és valóban tudnak jót mutatni a polcról.
Nekem ezek a tapasztalataim sportolói múltamból, de az sportnál nagyon sok az egyedi tényező, olvasd el majd a többiek ötleteit is mindenkép itt és a neten máshol is.

1 kedvelés

Azt tenném hozzá a fentihez, hogy nem is feltétlenül a futás a legjobb mozgásforma ha valaki nagyon inaktív életet élt, különösképpen ha esetleg még túlsúllyal is rendelkezik. Simán tönkre lehet vágni az izületeket.

Én azt mondanám, heti 2, átmozgató jellegű konditermes edzés, és mellette 1 futás egy viszonylag jó kombó, de túlsúly esetén én a futást simán ki is hagynám és 3 edzést tennék be, amíg vissza nem megy a testsúly egy egészségesebb tartományba.

Én amikor több év irodai munka után hasonlón dilemmáztam pár éve, ezzel indultam el, és teljesen oké volt.

Nem nagy súlyokkal, és persze óvatosan, mindennél arra menni hogy szabályos legyen, aztán lehet lassan növelni a súlyt, és olyan 4-5 havonta cserélni az edzéstervet, mert addigra hozzászokik a szervezet és már nem fejlődik annyira. Még e mellé is simán be lehet tenni heti 1 futást ha szeretnél.

2 kedvelés

valóban … a konkrét kérdésekre koncentráltam, így elfelejtettem említeni, de nekem a hátam nem bírja az ülő melót, így én erre inkább úszni jártam
bár az úszás ugye sokkal specifikusabb előfeltételeket támaszt mint a futás, de sok problémát old meg magától adódóan: nem eröltetheted túl az ízületeidet, izomláz enyhébb és rövidebb szokott lenni, kevésbé probléma a téli verziója (bár a megfázás még mindíg egy reális veszély ha elspórolod a hajszárítást) sokkal hatékonyabban mozgatja át a teljes tetet mint a futás
persze uszoda nincs lépten nyomon és a korlátozások is sokkal gyakrabban éríntik az uszodákat mint a szimpla futkározást, ez is egy alternatíva az eredeti problémádra

2 kedvelés

Igen, az úszás is tök jó, ráadásul sokkal többmindent mozgat meg mint a futás, és ahogy mondod, az izületeket sem terheli annyira.

1 kedvelés